لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوس آرام


نشست رهبران ایپک
نشست رهبران ایپک

کند شدن رشد اقتصادی و سرمایه گزاری در چین، در صدر مباحثات ایپک

هیلری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، به روز شنبه درنشست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوس آرام، مهار تولیدات داخلی یا پروتکشنیزم را تقبیح کرده و از تجارت آزاد حمایت کرد.

در این نشست که در شهر ولادی واستوک روسیه جریان دارد، توقع میرود تلاش هایی مشخص گردد که در آن روند رشد اقتصادی منطقه و جهان مد نظر گرفته شده است.

خانم کلنتن از سرمایه گذاری ایالات متحده در اقیانوس آرام ذکر کرده و آن را نمونۀ از تعهد ایالات متحده به خاطر ترویج و گسترش یک سیستم اقتصادی باز و متوازن عنوان کرد.

وزیر خارجه امریکا در حاشیه این نشست با یوشیهیکو نودا، وزیر خارجه جاپان و هئیت جاپانی، سیرگی لاواروف، وزیر خارجه روسیه، و لی سین لوونگ، صدراعظم سنگاپور دیدار و گفتگو نمود.

هلیری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده
هلیری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده
هلیری کلنتن بعد از ملاقات با سرگی لاواروف اظهار داشت که حکومت ایالات متحده برای تصویب قوانینی که تجارت با روسیه را ارتقا دهد، با کانگرس آن کشور در حال کار است. روسیه در این اواخر به جامعه تجارت جهانی پیوست.

در حالیکه این ملاقات ها جریان داشت، چین و جاپان که دو اقتصاد عمده قاره آسیا میباشد، اعلام نمودند که پلانی برای مذاکرات دو جانبه ندارند. دو کشور مدت هاست که روی ملکیت جزایری در شرق بحر چین با هم اختلاف دارند.

چین که بزرگترین اقتصاد آسیا میباشد با موجودیت بحران اقتصادی جهان، آثاری از کند شدن رشد اقتصاد را بروز داده است. با آنهم رشد اقتصادی بالاتر از ۷ در صد میباشد.

شین مینگاو، کارشناس اقتصادی که رهبری پژوهش چین را در سیتی گروپ بر عهده دارد میگوید، کلمه بسیار متناسب به آن، با ثباتی است. پس هر اقدامی که باعث با ثبات شدن اقتصاد گشته و مانع تنش های مدنی گردد، باید صورت گیرد. اما مینگاو اضافه میکند که ترویج مصرف و ارائه خدمات، در بر گیرنده اقدامات وسیعی میباشد. به همین علت آنان باید به شکل سنتی رشد که شامل صادرات میباشد، رجوع کنند.

در جلسه وزرای مالیه ایپک که قبل از نشست رسمی آن بود، پنی وانگ، وزیر مالیه آسترلیا اظهار داشت که چین سابقه درخشانی از اقدامات در جهت درست را دارد. اما پژوهش ها و انکشافات در چین، به تناسب دیگر اقتصاد های عمده جهان، عقب مانده است.

دان ایکنیسون، رئیس مطالعات تجارتی در انستیتوت کیتو میگوید، چین در سطح متوسط تولیدات، بسیار خوب است و میخواهد از این سطح ارتقا کند اما مشکل در این است که آنان مشی های درستی را در این راستا ندارند. ایکنیسون میگوید آنان به فرهنگ مخالفت نمودن نیاز دارند. در ایالات متحده ما تنها فرهنگ بروز مخالفت را داریم بلکه آنرا ترعیب هم میکنیم. و چین به این تغیر نیاز دارد.

کشور های عضو اپیک، با اقتصاد های غنی و فقیر، در مجموع مناصفه فعالیت های اقتصادی جهان را در بر میگیرد.
XS
SM
MD
LG