لینک های دسترسی

Breaking News

سعیدی: پاکستان ارادۀ سیاسی برای تطبیق توافقنامۀ اپتا ندارد


آرشیف: وسایط تجارتی که در سرحد تورخم منتظر عبور به افغانستان اند.
آرشیف: وسایط تجارتی که در سرحد تورخم منتظر عبور به افغانستان اند.

رئیس عمومی انکشاف سکتور خصوصی وزارت تجارت، می گوید که مشکلات تخنیکی توافقنامۀAPTTA و نبود ارادۀ سیاسی میان مقامات دو کشور موجب ایجاد مشکلات برای تجار افغانی شده است.

عبدالرحیم سعیدی، به رادیوآشنا گفت "اول مشکل سیاسی است اراده کافی و لازم سیاسی در هر دو طرف به ویژه پاکستان برای تطبیق توافقنامه وجود ندارد."

آقای سعیدی دلیل دوم را مسایل تخنیکی عنوان کرده گفت"متاسفانه در آخرین مرحله مذاکرات، روی توافقنامۀ APTTAافراد مسلکی از روند مذاکرات دور شد و در عوض اشخاصی آمدند و مواردی در توافقنامه درج کردند که سبب مشکلات گردید."

رئیس عمومی انکشاف سکتور خصوصی علاوه می کند که برای بیرون رفت از وضیعت فعلی و مشکلات که تجار افغانی همواره با آن مواجه اند؛ افغانستان دو گزینه پیش رو دارد: یکی عمل بالمثل در مقابل کار شکنی های مقامات پاکستانی و دوم اینکه قبل از تکمیل میعاد پنج سالۀ توافقنامۀ اپتا، آن را فسخ کنند.

جان آغا اقبال، تحلیلگر افغان مقیم ایالات متحده، اما به این باور است که فسخ قرار داد APTTA موجب افزایش تنش ها میان دو کشور خواهد شد، اما، عمل بالمثل می تواند منحیث یک وسیله فشار بالای پاکستان موثر واقع گردد.

آقای اقبال به این باور است که پیشنهاد حکومت افغانستان به ویژه وزارت تجارت مبنی بر فسخ قرارداد "کار گر واقع نخواهد شد، برعکس تشنج بیشتری میان افغانستان و پاکستان ایجاد خواهد شد."

گزینۀ عمل باالمثل

آقای اقبال اما تاکید می ورزد که گزینۀ عمل باالمثل از طریق کاهش واردات امتعه پاکستان و تجارت با کشور های واقع در شمال افغانستان، بالای پاکستان فشار وارد خواهد کرد تا بیش از این مشکل تجارتی و ترانزیتی برای تجار افغان ایجاد نکند.

اظهارات مقامات وزارت تجارت بعد از آن بیان می شود که خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت افغانستان گفت که مقامات پاکستان برای رفع مشکلات تجار افغان اقدام نکرده به همین دلیل تجار این کشور همه روزه متحمل خساره می گردند.

محمد اشرف غنی , رییس جمهور افغانستان، در سفر رسمی اش به اسلام آباد در مورد مشکلات ترانزیتی و تجارتی تاجر افغان با مقامات پاکستانی صحبت کرد و مقامات پاکستان تعهد کردند تا در ظرف یک ماه، به مشکلات تجار افغان رسیدگی کنند.

آقای الکوزی گفت از یازده مورد" تا حال مقامات پاکستانی دو مساله یکی موضوع پاسپورت و ویزه و دیگر مساله جواز را- که از تاجران افغان در بندر کراچی تقاضا میشد حل کرده اند و بقیه ٩ مورد توافق شده لاینحل باقی مانده است."

به گفته مقامات افغان، در چند سال گذشته، واردات افغانستان از پاکستان حدود دو میلیارد دالر در سال می رسد، در حالیکه صادرات افغانستان به پاکستان فقط در حد ده ها میلیون دالر در سال تخمین می شود.

پاکستان بارها تعهد کرده تا به مشکلات تجار افغان رسیدگی کند، ولی مقامات افغان می گویند که مقامات آن کشور فقط وقت تلفی می کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG