لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ارگ در پی حملۀ بمی امریکا در ننگرهار


ارگ ریاست جمهوری افغانستان حملۀ هوایی بمی نیرو های امریکایی را در ولسوالی اچین تایید کرد.

ریاست جمهوری افغانستان ناوقت پنجشنبه در صفحۀ رسمی تویتر خود، استفاده از بزرگترین بم غیر اتمی امریکا را "حملۀ طرح ریزی شده به منظور حمایت از تلاش های نیرو های امنیتی افغان و امریکایی" عنوان کرده نگاشته است که هدف آن حمله "کاهش خطرات از جانب گروه داعش علیه نیرو های افغان و ائتلاف می باشد."

این نخستین بار است که همچو یک بم نیرومندی که به "مادر بم ها" معروف است در عملیات نظامی در افغانستان و علیه گروه داعش استفاده می شود.

ریاست جمهوری افغانستان، در واکنش به استفادۀ این بم نگاشته است" به تعقیب تلاش ها برای شکست داعش - خراسان در ننگرهار، نیروهای نظامی ایالات متحده حملۀ هوایی را بر محوطۀ تونل های {تحت کنترول داعش} در ولسوالی اچین انجام داد."

ارگ این را هم نگاشته است که عملیات تصفیه یی در منطقه جریان دارد و به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در ساحه، احتیاط لازم به خرج داده شده بود؛ اما، به گفتۀ ریاست جمهوری افغانستان "بررسی تلفات جنگجویان داعش ادامه دارد."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

این درحالیست که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در صفحۀ رسمی تویتر خود حمله را "شدیداً" محکوم کرده نوشته است "من با شدت و قویترین الفاظ پرتاب بزرگترین بم غیر اتمی را بر افغانستان توسط نیرو های امریکایی را محکوم می کنم."

آقای کرزی، در زمان ریاست جمهوری خود یکی از منتقدین و مخالفین سرسخت حملات هوایی بر مواضع گروه های مخالف مسلح در افغانستان بود.

رئیس جمهور پیشین افغانستان استدلال می کرد که با انجام حملات هوایی و شبانه، غیرنظامیان افغان بیشترین خساره را متقبل می گردند.

آقای کرزی در این پیام تویتر خود، جنگ روان در افغانستان را "جنگ علیه دهشت افگنی"نخوانده آن را "غیرانسانی و وحشیانه ترین سواستفادۀ خاک افغانستان برای آزمایش چند سلاح خطرناک و جدید" عنوان کرده است.

حامد کرزی گفته است که به "ما افغان ها تعلق دارد که جلو ایالات متحده را بگیریم."

مقامات محلی ولسوالی اچین ننگرهار نیز به رادیوآشنا گفتند آواز انفجار تا دور دست های آن ولسوالی شنیده شده است.

داکتر اسماعیل، ولسوال اچین، به صدای امریکا گفته است که این بم بر مواضع داعش در ساحات کوهستانی و دور از ساحات مسکونی پرتاب شده اما آواز انفجار در اطراف ولسوالی اچین شنیده شد.

حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن نیز با تایید این حمله گفت که بیشتر جنگجویان داعش در مغاره ها پناه برده بودند و تخریب آن تونل ها و مغاره ها اکنون افراد گروه داعش را وا می دارد تا بیشتر قابل دید گردند.

آقای محب گفت که از نزدیک همآهنگی میان مقامات افغان و واشنگتن وجود دارد تا این اطمینان حاصل شود که یک ستراتیژی پیروزمندانه را در افغانستان روی دست داریم.

سفیرافغانستان در واشنگتن این را هم گفت که تاهنوز معلومات بیشتر از ساحه در دست نیست اما با روشن شدن هوا، وضعیت، ساحۀ تخریب و تلفات ناشی از انفجار بم مشخص خواهد شد.

اردوی امریکا حوالی ساعت ۷:۳۰ پنجشنبه شب برای نخستین بار بر منطقۀ درۀ مامند ولسوالی اچین ننگرهار از بم رهبری شدۀ استفاده کرد که بیشتر گفته می شود به منظور ایجاد هراس و تاثیرات بزرگ روانی بر دشمن استفاده می شود.

XS
SM
MD
LG