لینک های دسترسی

Breaking News

جام جهانی به کجا خواهد رفت، اروپا یا امریکای جنوبی؟


دروازه بان و مهاجم ارژنتاین که صعود تیم شان را به دور نهایی جشن گرفتند.
دروازه بان و مهاجم ارژنتاین که صعود تیم شان را به دور نهایی جشن گرفتند.

جام جهانی فوتبال برازیل روز یکشنبه میزبان تیم های فوتبال آلمان و ارژنتاین برای کسب لقب قهرمانی خواهد بود.

رقابت تماشایی میان تیم های اروپایی و امریکای جنوبی خواهد بود و روشن خواهد شد که اینبار جام در امریکای لاتین می ماند یا خانه بدل کرده و به اروپا می رود.

تا کنون در تاریخ جام های جهانی، هیچگاهی جام از قارۀ امریکا جنوبی به اروپا نرفته و نه تیم های اروپایی گذاشته اند امریکایی ها جام را از اروپا با خود بیاورند.

ارژنتاین پس از آنکه در جریان ۱۲۰ دقیقۀ بازی نفسگیر با هالند به تساوی رسید، توانست نارنجی پوشان را در ضربات پنالتی با نتیجۀ ۴-۲ شکست دهد.

تیم های آلمان و ارژنتاین، پیش از این دو بار و آنهم برای کسب لقب قهرمانی به مصاف هم رفته اند.

رقابت نهایی جام ۱۹۹۰ ایتالیا
رقابت نهایی جام ۱۹۹۰ ایتالیا

جام جهانی ۱۹۸۶، نخستین رویارویی این دو تیم اروپایی و امریکای جنوبی را شاهد بود که در آن ارژنتاین با حضور دییگو مرادونا، ستارۀ ماندگار خود، آلمان را با نتیجۀ ۳-۲ شکست داد.

دیدار آن دو تیم یکبار دیگر چهار سال پس از قهرمانی ارژنتاین در ایتالیا ۱۹۹۰ تکرار شد اما صفحه برگشت و آلمان با تک پنالتی که به دست آورد با نتیجۀ ۱-۰ برای سومین بار لقب قهرمانی جام جهانی را از آن خود کرد.

آلمان در چهار جام جهانی – ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و اینک هم ۲۰۱۴ به دور نیمه نهایی راه یافته اما باوجود راه یابی به دور نهایی جام در سال ۲۰۰۲ نتوانست به لقب قهرمانی دست یابد.

ارژنتاین پس از ۱۹۹۰ هیچگاهی به دور نهایی جام جهانی راه نیافته است و این بار فرصت خوبی خواهد داشت تا از یکسو شکست هم قاره یی اش را تلافی کند و از سوی هم لقب قهرمانی را برای سومین بار از آن خود کند.

فشار روانی

تیم فوتبال آلمان در رقابت نیمه نهایی این جام در برابر برازیل، با نتیجۀ باور نکردنی ۷-۱ پیروز شد و با شکست دادن فاحش و تاریخ ساز برازیل، برای هشتمین بار به دور نهایی جام راه یافت.

این پیروزی از یکسو حس خود خواهانۀ بازیکنان آلمان را می تواند برانگیخته باشد و از سوی دیگر وزن سنگینی را بر شانه های مربی و بازیکنان آن تیم گذاشته تا در رقابت با ارژنتاین، به بهترین وجه ممکن از خود کارکردگی به نمایش گذارند.

این نکته از گفت های لیو، مربی تیم فوتبال آلمان به خوبی هویدا است که در کنفرانس خبری گفت "تلاش می ورزد بازیکنان تیمش خود را بیابند."

نخستین گول آلمان که وارد دروازۀ برازیل شد
نخستین گول آلمان که وارد دروازۀ برازیل شد

ارژنتاین پس از شکست برازیل دو مسؤولیت بر دوش دارد. یکی تلاش برای حفظ جام جهانی در قارۀ امریکا و دوم پیروزی در برابر رقیب دیرینه.

نکتۀ مثبتی که ارژنتاین می تواند در رقابت با آلمان از آن سود ببرد، حمایت و پشتیبانی هواخواهان برازیلی در برابر آلمان خواهد بود.

بدون شک، با شکست و اندوه که برازیلی ها از جانب آلمان متحمل شدند، برای پیروزی تیم ارژنتاین، هر کدام آنان نعره سر خواهند داد و این نکته تا اندازۀ زیادی به ضرر آلمانی ها تمام خواهد شد.

توانمندی های تخنیکی

حضور مسی در رویارویی با هالند موثر بود. هرچند بازیکنان هالندی نگذاشتند مسی ضربۀ کارسازی به توپ وارد کند اما کنترول میدان و موثریت وی بر سایر بازیکنان تیمش، نقش سازندۀ در صعود ارژنتاین به دور نهایی جام جهانی فوتبال داشت.

در رقابت که ارژنتاین با هالند داشت، دیده شد که بازیکن شماره ۲۲ ارژنتاین به ویژه در نیمۀ نخست بازی از سمت چپ میدان چندین بار نفوذ کرد و توپ های خطرناکی را بالای دروازۀ تیم هالند بلند کرد. تیم آلمان باید در آن ناحیه توجه بیشتری به خرج دهد.

آنچه در رقابت ارژنتاین با هالند به چشم خورد این بود که اگر رقابت نهایی با آلمان به ضربات پنالتی کشیده شود، دروازه بان تیم ارژنتاین قابلیت خوبی در مهار پنالتی از خود به نمایش گذاشت که این امر می تواند برای رسیدن آلمان به چهارمین لقب قهرمانی درد سر ساز شود.

دروازه بان ارژنتاینی پس از مهار نخستین ضربۀ پنالتی
دروازه بان ارژنتاینی پس از مهار نخستین ضربۀ پنالتی

اما، تیم آلمان در بخش دفاع، مهاجمین خط میانه و خط حمله، بازیکنان کارکشتۀ دارد.

میولر، شویلر، کلوزه، کروز و مدافعین آلمانی که همه و همه اکثر گول ساز ثابت شده اند، می تواند مشکلات زیادی را برای خط دفاع ارژنتاین ایجاد کنند.

پاس های کوتاه، سرعت و نفوذ و توانمندی در ضربه زدن توپ از فواصل و نقاط مختلف میدان و محوطۀ جزا، خط دفاعی و دروازه بان تیم ارژنتاین را وا خواهد داشت تا با چشم بازتر و متمرکز تری در برابر آلمان قرار گیرد.

رقابت برای کسب مقام سومی و چهارمی، میان تیم های برازیل و هالند، روز شنبه دوازدم ماه جولای برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG