لینک های دسترسی

Breaking News

مسلح سازی افراد غیر مسئول در هرات


عکس آرشیف
عکس آرشیف

محمد اسماعیل خان، وزیر آب و انرژی و رهبر جهادی شورای جدیدی را در غرب افغانستان ایجاد کرده و می گوید که با تائیدی ریاست جمهوری افغانستان گروه ها را مسلح ساخته است.

مقام های محلی هرات می گویند شورای قوماندانان جهادی به گونه غیر قانونی به شماری از افراد در این ولایت سلاح توزیع میكند. این مقام ها توزیع خودسرانه سلاح را نوعی دامن زدن به نا امنی در این ولایت عنوان میكنند.

محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات روز چهارشنبه در نشستی خبری از افزایش سلاح های غیرقانونی در بین مجاهدین در این ولایت خبر داد.

وی گفت اخیرا نهادی تحت نام "شورای قوماندانان جهادی" شروع به توزیع سلاح در بین شماری از افراد نموده كه این موضوع با نگرانی مسئولان بلند رتبه دولتی ولایت هرات مواجه شده است.

آقای نوری در ادامه وجود سلاح های غیر قانونی در نزد افراد را یكی از دلایل عمده نا امنی در این ولایت خواند. وی گفت آنها اسنادی را به دست آورده اند كه نشان می دهد شماری از شخصیت های مطرح ولایت هرات در توزیع كارت سلاح به مجاهدین نقش دارند.

نفوذ جهادی ها
محمد اسماعیل وزیر آب و انرژی و یکی از فرماندهان پُر نفوذ جهادی به تازگی در یک اجتماع "جهادی ها" در شهر هرات گفته بود "حالا زمانی رسيده كه همه با هم بايد نظام بسازيم و همه در كنار هم بصورت يك صف واحد بايستيم. بيش از۸۰ فيصد زن و مرد اين ملت همه مجاهد هستند. اميدوارم كه مردانه و دقيق بنشينيم و تصميم بگيريم كه رهبری انتخاب كنيم كه او از افغانستان و نواميس ملی دفاع كند و رييس جمهوری باشد كه تجربه ۳۰ ساله جهاد و مقاومت را داشته باشد."

سخنگوی والی هرات همچنان گفت برای مشخص شدن این كه چه كسانی دراین قضیه دست دارند ارگان امنیتی كار خود را اغاز كرده اند.

پیش از این نیز داود صبا والی هرات گفته بود كه دیگر خواهان ملیشه سازی در این ولایت نیست.

حمایت ریاست جمهوری؟
اما خواجه شمس الدین، معاون شورای جهادی هرات ضمن رد توزیع سلاح به مجاهدین می گوید که تنها برای 40 حوزه امنیتی افرادی را به عنوان قوماندانان جهادی تعیین كرده اند كه فرمان آن را نیز محمد اسماعیل خان داده است.

این همه در حالی است كه هفته گذشته محمد اسماعیل خان در گردهمایی بزرگ مجاهدین در ولایت هرات گفته بود كه بعد از مشوره با رئیس جمهور حامد كرزی و مارشال فهیم تصمیم به ایجاد شورای جهادی گرفته اند.

گمان میرود که فعالیت های سیاسی محمد اسماعیل برای ایجاد یک اجماع جهادیان برای تصاحب رهبری کشور بعد از سال ۲۰۱۴، در مشورت با رئیس جمهور کرزی صورت میگیرد.
XS
SM
MD
LG