لینک های دسترسی

Breaking News

موجی از توقیف های مهاجرین غیر قانونی در امریکا


موجی از توقیف ها برای اخراج مهاجرین غیر قانونی در امریکا، اعتراض شدید فعالین امور مهاجرت و خانواده ها را در سراسر ایالات متحده برانگیخته است. فعالین خواهان شفافیت بیشتر شده می گویند عدم دسترسی به اطلاعات، ترس و وحشت در بین خانواده های مهاجر را بیشتر ساخته است.

مامورین امور مهاجرت از روز پنجشنبه یورش به خانه های مهاجرین را در چند ایالت امریکا آغاز کرده، صد ها مهاجر بدون سند را توقیف کرده اند. مامورین اداره مهاجرت این توقیف ها را یک اقدام معمول عنوان کرده اند. اما فعالین می گویند با در نظر داشت فرمان اجرایی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا مبنی بر ممانعت از ورود مهاجرین به امریکا، اقدامات هفتۀ جاری بطور جدی نگران کننده است.

انجلیکا سالیس، رئیس اتحادیه حقوق مهاجرین در شهر لاس انجلس، ایالت کالیفورنیا، که در یک کنفرانس مطبوعاتی با شمار دیگری از فعالین سخن میزد گفت:"دیروز، یک روز عادی نبود. این یورش ها هماهنگ شده بود. این یورش ها عادی نبود. ما به همچو عملیات در گذشته مواجه شده بودیم. اما توقیف شمار زیادی از مهاجرین در یک زمان بسیار کوتاه، معمولی نمی باشد".

خانم سالیس گفت زمانی که وکلای مدافع به توقفگاه مهاجرین مراجعه کردند به آن ها اجازه دسترسی به توقیف شدگان داده نشد.

کاوین دی لیون، سناتور کالیفورنیا که در این کنفرانس خبری حضور داشت خواهان شفافیت بیشتر از جانب مامورین امور مهاجرت شده گفت باید در مورد توقیف شدگان اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار گیرد.

خبر اخراج مهاجرین با اعتراض شدید مردم مواجه شده و شماری از معترضین به مرکز شهر لاس آنجلس به جاده ها بیرون شده جلو ترافیک را گرفتند.

جنرال جان کلی، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، در دیدار از ایالت آریزونا که با مکسیکو سرحد مشترک دارد گفت اتباع مکسیکو که بطور غیر قانونی در امریکا بسر می برند و تخلف کرده اند، در اولویت برنامه دونالد ترمپ، برای اخراج قرار دارند.

توقیفگاۀ مهاجرین غیر قانونی برای خروج ار امریکا
توقیفگاۀ مهاجرین غیر قانونی برای خروج ار امریکا

اولین کسی که بر اساس این برنامه اخراج شد، گوادلوپ گارسیا دی ریوس بود که در سن ۱۴ سالگی غیر قانونی وارد امریکا شده و بیش از ۲۰ سال در امریکا زندگی کرده است. حکم اخراج گوادلوپ که دو فرزندش در امریکا متولد شده، در سال۲۰۱۳ صادر شده بود اما بعداً براساس مشی بارک اوباما، رئیس جمهور وقت، در مورد مهاجرین فاقد اسناد که در دوران کودکی وارد امریکا شده بودند، توانست در این کشور باقی بماند.

مارلین موقودا، که پدرش مانوئیل روز جمعه توسط مامورین امور مهاجرت توقیف شد، در حالی که اشک از چشمانش جاری بود به خبرنگاران گفت نه تنها پدرش بلکه افراد دیگری هم در مقابل چشمانش توقیف شدند:"میدانید بر من چقدر تاثیر بد گذاشت؟ دیدن دختر کوچکی که برای پدرش میگریست، و ما قادر نیستیم جلو آن را بگیریم. تنها نژاد ما هسپانوی ها هدف قرار نگرفته، بلکه تمام مهاجرین هدف قرار گرفته اند".

توقیف ها از جانب مامورین امور مهاجرت در شهر های اتلانتا، نیویارک، شیکاگو، لاس انجلس و حومه آن صورت گرفته است.

اداره مهاجرت شمار دقیق توقیف شده ها را اعلام نکرده است اما در اتلانتا بر اساس گزارش ها ۲۰۰ نفر و در لاس انجلس ۱۶۱ نفر توقیف شده اند.

این عملیات اداره امور مهاجرت برای پنج روز دوام خواهد داشت. در حالی که مقام های امریکایی می گویند در دوره ریاست جمهوری اوباما هم همچو عملیات صورت گرفته بود، تحلیلگران به این عقیده اند که توقیف های فزایندۀ چند روز اخیر شاید آغازی برای تطبیق سخت گیرانه تر قوانین مهاجرت و اخراج بیشتر مهاجرین در دوره ترمپ باشد.

گزارش: رویترز، اسوشیتد پرس

برگردان به دری: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG