لینک های دسترسی

Breaking News

مادۀ باز دارنده انتقال ویروس HIV به بدن


مادۀ باز دارنده انتقال ویروس HIV به بدن
مادۀ باز دارنده انتقال ویروس HIV به بدن

گروهی از دانشمندان امریکایی مالیکول هایی را کشف نموده اند که میتواند مانع انتقال HIV یا ویروس عدم کفایه سیستم معافیتی انسان یا عامل سببی AIDS به بدن گردد.

محققین میگویند، این مادۀ بازدارنده ممکن است روزی در کریم های موضعی کار گرفته شود تا جهت وقایۀ عفونت های ناشی از این ویروس کشنده کمک نماید.

دانشمندان از مدت ها قبل درک نموده بودند که بعد از ورود HIV به بدن انسان، این ویروس برای یافتن پایگاه برای خود، با مقاومت بر میخورد.

اما یک نوع پروتین طبیعی موجود در مایع منوی مرد ها که بنام سیڤی یاد میشود، این ویروس را صد هزار مرتبه بیشتر مرض زاء تر از آنچه که هست، میسازد، و این عمل توانایی HIV را بیشتر میسازد تا به تنهایی کریوات سفید خون شخص مصاب را مورد حمله قرار داده و از آن طریق سیستم معافیتی میزبان خود را از بین ببرد.

اکنون، محققین امریکایی کشف نموده اند، مالیکولی که بنام سوفرین یاد میشود، با این عمل سیڤی رقابت نموده میتواند. وارنر گرین آمر انستیتوت ویروس شناسی و علوم معافیتی گلد ستون در شهر سانفرانسیسکوی ایالات کالیفورنیا جاییکه مطالعات لابراتواری این ماده انجام یافته است، در این مورد میگوید:

"چیزی را که ما دریافته ایم اینست که مالیکول های کوچک بنام سافرون میتواند از اتصال سیڤی با ویروس های HIV جلوگیری نموده و بدینگونه دوران و انتقال مرض را مختل سازد."

گرین میگوید، سافرون که ابتدأ در سال ۱۹۳۹ توسط دانشمندان شرح گردید، یک مادۀ ضد التهاب و ضد باکتری میباشد. او تشریح نمود که سافرون خود ذریعۀ اتصال با ویروس های عامل AIDS و آن عده حجرات خون که هدف HIV قرار گرفته اند، از ایجاد پروسۀ انتانی جلوگیری میکند.

تحقیقاتی روی ادویه جات موضعی که به عنوان کریم های کشندۀ میکروب و جل های حاوی مواد ضد HIV که معمولاً قبل از شروع مقاربت جنسی استعمال میگردند، مایوس کننده بوده است، و روش های مورد استعمال برای جلوگیری از انتشار ویروس عامل AIDS چندان مؤثر نبوده است. اما گرین امیدوار است که سافرون تفاوتی را در این عرصه به میان خواهد آورد.

گرین: "من فکر میکنم که مفهوم استعمال این مواد این است که نه تنها ویروس ها بلکه عوامل زمینه ساز وجود میزبان برای ایجاد عفونت ویروسی را نیز هدف قرار دهد- به نظر من چنین ترکیبی ممکن عمل متقابل پیشرفته تری را تولید نماید که شاید کاملاً موثر باشد. "

گرین میگوید، معالجه با ادویۀ مسمی به کاکتیل ها، برای تداوی مریضان مصاب AIDS مؤثر ثابت گردیده است.

گرین: "فقط همانطوریکه ما ازترکیبات ادویۀ ضد رتروویروس ها برای معالجۀ مریضان منتن با HIV استفاده میکنیم، ما شاید قادر باشیم تا با استفاده از ترکیبات کشندۀ میکروب ها از انتقال HIV جلوگیری نماییم."

وارنر گرین و همکارانش خواص ادویۀ ضد ایدس سافرون را در شماره های اخیر ژورنال کیمیای حیاتی شرح نموده اند.

XS
SM
MD
LG