لینک های دسترسی

Breaking News

پیوست اقتصادی در آسیا ممکن است؟


اتحادیه کشورهای آسیایی جنوبشرفی در سال ۱۹۶۷ ایجاد شد
اتحادیه کشورهای آسیایی جنوبشرفی در سال ۱۹۶۷ ایجاد شد

ده کشور آسیایی در تلاش ایجاد اتحادیه اقتصادی، مثل اتحادیه اروپا، تا دو سال آینده است.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه آسیایی جنوبشرقی (آسیان) به روز چهار شنبه در مرکز کشور برونی گرد هم آمدند تا روی طرح پیوست اقتصادی در منطقه بحث کنند.

کشورهای عضو آسیان در نظر دارند تا همانند اتحادیه اروپا، اتحادیه اقتصادی کشورهای آسیایی جنوبشرقی را تا پایان سال ۲۰۱۵ ایجاد کنند. کشورهای کمبودیا، اندونیزیا، لاوس، فلیپین، تایلند و ویتنام اعضای برجسته این سازمان اند.

اگرچه این کشورها تعرفه های گمرکی را میان شان کاهش داده است اما آگاهان امکان آزادی کامل تجارت منطقوی و پیوست اقتصادی این کشورها را، دست کم در زمان حاضر، بعید می دانند.

بآنهم رودولفو سرفیرینو، رئیس مرکز مطالعات آسیان در سنگاپور می گوید که روند یکجا شدن کشورهای عضو آسیان در یک سیستم متحد اقتصادی ممکن اما زمانگیر است. او گفت "بعضی مردم بسیار بی حوصله استند. آنها فکر می کنند که کشور های آسیان باید به طور فوری تمام جریانات داخلی خود را به منظور ادغام بهتر اقتصادی تغیر دهند. این کار شدنی نیست."

با وجود مشکلات در اقتصادی جهانی بویژه در کشورهای پیش رفته اروپایی وامریکای شمالی، کشورهای عضو آسیان رشد اقتصادی خوبی داشته اند. یکی از مشکلاتی که برای ایجاد اتحادیه اقتصادی آسیان روی آن بحث می شود، پیوست اقتصادی کشورهای پیش رفته چون سنگاپور و برونی با کشورهای کم توسعه یافته چون برما و لاووس است.

مناقشات با چین

یک موضوع مهم دیگر در اجندای نشست سران دولت های آسیان، مناقشات آبی با چین است اما تمام کشورهای عضو در این مورد موقف متحد ندارند.

کمبودیا، کشور عضو آسیان، با حمایت از چین گفته است که نشست سران آسیان نباید به اعلامیه تنشجویانه با چین به پایان برسد.

چین ادعا مالکیت بر تمام آب ها در جنوب قلمرو خود را دارد اما کشورهای تایوان، برونی، ملازیا، فلیپین و ویتنام بر بخش های آن دعوا دارند.

در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو آسیان در برونی دراوائل این ماه توافق شده بود تا با چین در باره حل تنش ها بر سر دسترسی به آبهای مشترک، گفتگو شود.

آبهای مورد مناقشه سرشار از معادن و نفت است و چین در این آواخر بالای آن، گزمه های مراقبتی و کشتی رانی را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG