لینک های دسترسی

Breaking News

تاسیس یک انجمن جدید دستاورد مهم نشست آسین است


صدراعظم مالیزیا از تاسیس انجمن جدید به حیث یک دستاورد خیلی مهم سال ها بعد از آنکه بار اول پیشنهاد شد، استقبال کرد.
صدراعظم مالیزیا از تاسیس انجمن جدید به حیث یک دستاورد خیلی مهم سال ها بعد از آنکه بار اول پیشنهاد شد، استقبال کرد.

رهبران ده عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسین»، یکشنبه با نشریه اعلامیه یی تاسیس رسمی یک انجمن اقتصادی، سیاسی امنیتی و اجتماعی ـ فرهنگی را اعلام کردند.

در مراسم امضای این انجمن، نجیب رزاق صدراعظم مالیزیا میزبان اجلاس سران آسین از تاسیس آن به حیث یک دستاورد خیلی مهم سال ها بعد از آنکه بار اول پیشنهاد شد، استقبال کرد.

آقای رزاق می گوید "شیوۀ را که ما اعضای آسیان پیش گرفته ایم رهنمای ما بوده و به حیث قطب نما ما را بطور دوامدار در تحقق آسیانی یاری می رساند که از لحاظ سیاسی یکپارچه، از لحاظ اقتصادی مدغم شده و از لحاظ اجتماعی مسوول بوده و روی مردم متمرکز و قانونمند می باشد."

همین اکنون موانع تعرفه وی میان کشورهای عضو آسیان برطرف شده است، با آنکه تعدادی از بخشهای حساس سیاسی مانند زراعت، موتر سازی و فولاد هنوز پا برجا باقی مانده است.

اما تحلیلگران می گویند که کار در بخش ستون خیلی مهم هنوز باقی مانده و آن همین اجتماع اقتصادی آسیان است که هدف اصلی آن نقل و حرکت آزاد کارگران ماهر، تجارت و سرمایه درین منطقه بوده که بیش از ٦٠٠ میلیون جمعیت دارد و نسبت به شمال امریکا و اتحادیه اروپایی مزدحم تر می باشد.

ادغام اقتصادهای آسیان به هدف کمک به منطقه است تا در برابر اقتصاد های غول پیکر چین و هند رقابت کرده بتواند و یگانه مارکیت هفتم بزرگ جهانی را خلق کند.

در تعدادی از کشورهای آسیان فساد اداری مرض مهلکی دانسته شده است که پروسه ادغام اقتصادی را مانع می شود.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده درین جا به خبرنگاران بیان داشت که او این مطلب را با رهبر مالیزیا در میان گذاشته است.

بارک اوباما گفت "من این موضوع را با صدراعظم نجیب همچنانی که با سایر رهبران جنوب شرق آسیا در میان گذاشته ام، بحث کرده ام، و حتی با رهبران افریقایی، امریکای لاتین و هر جایی که می رویم ـ آن را یاد آور می شوم که ریشه کن ساختن فساد اداری که مانع برای انکشاف می باشد و می تواند کشورها را عقب نگه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است."

شراکت ستراتیژیکی که بین ایالات متحده و آسیان درجریان اجلاس سران در مالیزیا اعلام گردید روی پنج اولویت کاری به شمول همکاری اقتصادی متمرکز می باشد. انجمن اقتصادی آسیان در ٣١ دسامبرامسال بصورت کامل به فعالیت آغاز می کند.

XS
SM
MD
LG