لینک های دسترسی

Breaking News

حنیف اتمر: عدم امضای سند استراتیژیک ایالات متحده و افغانستان 'مضحک' است


حنیف اتمر: عدم امضای سند استراتیژیک ایالات متحده و افغانستان 'مضحک' است
حنیف اتمر: عدم امضای سند استراتیژیک ایالات متحده و افغانستان 'مضحک' است

محمد حنیف اتمر وزیر داخلۀ پیشین افغانستان می گوید اکثریت کشور های همجوار افغانستان و منطقه از حضور ایالات متحده نا راضی می باشند و فقط منتظر خروج عساکر امریکایی اند.

وزیر داخلۀ سابق افغانستان با انتقاد رئیس جمهور افغانستان می گوید که موضوع هلاکت غیر نظامیان و عملیات شب هنگام نباید به حیث پیش شرطی عقد پیمان استراتیژیک با ایالات متحده مطرح گردد.

پس شما در آن صورت با ایالات متحده معاهدۀ استراتیژیک را امضأ نمی کنید؟ این مضحک است. ما می دانیم که بقای کشور ما در شراکت با ایالات متحده وابسته است و این یک حقیقت می باشد.

آقای اتمر، که در مرکز مطالعات استراتیژیک بین المللی در واشنگتن صحبت می کرد، افزود که قوماندان های امریکایی و افغان از تقسیم اوقات عجولانۀ ایالات متحده برای خروج عساکر خسته شده اند و بیم آن ایجاد شده است که قوای امنیتی ملی افغانستان به گروه های فرقوی به طرفداری زورمندان تقسیم خواهند شد.

این مقام ارشد سابق حکومت افغانستان تلاش های مذاکره با طالبان را ناکام عنوان کرد و افزود که رهبریت طالبان در اسارت سیاسی پاکستان قرار دارند و در صورت نبود همکاریی درست و صادقانۀ پاکستان جنگ در افغانستان به سال ها طول می کشد.

آقای اتمر می گوید رهبران افغانستان به خاطر مشکلات فساد اداری و رهبران پاکستان به خاطر حمایت از دهشت افگنی باید از طریق یک سیستم جهانی حسابده قرار داده شوند.

انتقاد دیگر آقای اتمر از خروج عساکر امریکایی از افغانستان بود، زیرا به گفتۀ این مقام سابق حکومت افغانستان زمانیکه قدرت های جهان توانایی شکست طالبان را ندارند، اردو و پولیس ملی افغانستان نیز قادر نخواهند بود ظرف چند سال شورشیان را شکست دهند. وی می گوید که عملی سازی مؤثر روند انتقال در افغانستان به کمک های متداوم اقتصادی جهان – خصوصاً ایالات متحده – وابسته است.

سید طیب جواد سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده که در بین حاضرین این نشست اشتراک کرده بود، گفت کابل باید در بخش اقتصادی مسؤولیت پذیری ها توسط حکومت افغانستان کارهای بیشتر را انجام دهد، که هدف آن بر تسهیل زمنیه های سرمایه گذاری خصوصی در سکتور در افغانستان می باشد.

به گفتۀ آقای اتمر افغانستان با بحران سیاسی و قانون اساسی مواجه می باشد و فساد اداری بیداد می زند که همۀ این مشکلات به ترغیب و ترویج شورش گرایی منتج می گردد. آقای اتمر – که اخیراً حزب جدید سیاسی را افتتاح کرده است – خواهان ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان نیز گردید.

حنیف اتمر می گوید از نظر انداختن افغانستان نه تنها افغانستان را به جنگ داخلی مواجه خواهد ساخت، بلکه منطقه را با بحران های جدید رقابتی می کشاند و دهشت افگنان را فرصت می دهد تا غرب را دوباره هدف قرار دهند.

XS
SM
MD
LG