لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان اکنون ضعیفتر شده اند – عطا محمد نور


عطا محمد نور گفته است که حکومت افغانستان باید کنترول روند صلح را در دست گیرد
عطا محمد نور گفته است که حکومت افغانستان باید کنترول روند صلح را در دست گیرد

سرپرست ولایت بلخ می گوید که تایید مرگ ملا عمر رهبر پیشین گروه طالبان، آن جنبش را ضعیف تر ساخته و به حکومت افغانستان فرصت بهتری داده است تا بر ضد شورشگری آن گروه اقدام کند.

عطا محمد نور در مصاحبه با خبرگزاری اسوشتید پرس گفته است که اکنون زمان بسیار خوبی برای جنگ برضد طالبان است.

پس از نشر خبر مرگ ملا عمر گروه طالبان دچار انشعاب شده است. یک بخش آن گروه ملا اختر محمد منصور را رهبر جدید خوانده و بخش دیگر هم خواستار انتخابات گسترده تر برای گزینش رهبر جدید است.

حکومت پاکستان به دلیل نفوذ گسترده در میان طالبان گفتگوهای صلح را میان آن گروه و نمایندگان حکومت افغانستان تسهیل کرد، اما به محض تایید خبر مرگ ملا عمر این گفتگوها به تعویق افتاد.

آقای نور با تاکید بر نقش پاکستان در مذاکرات صلح گفت که حکومت افغانستان باید کنترول روند صلح را در دست گیرد. او حکومت را ترغیب کرد تا از همسایگان افغانستان و نیز ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیۀ اروپا خواستار همکاری بیشتر برای پیشبرد این روند شود.

سرپرست ولایت بلخ گفت که مرگ ملا عمر را به عنوان عامل تسریع کنندۀ صلح می نگرد، با اینحال به گفتۀ وی انشعاب طالبان در حال حاضر کار را دشوار می سازد تا تمام طالبان به گونۀ یک پارچه در میز مذاکرات حاضر شوند.

به دنبال نشر خبر مرگ ملا عمر، برخی رسانه ها خبر درگذشت رهبر شبکۀ حقانی را نیز نشر کردند، اما ریاست امنیت ملی افغانستان این خبر را نه تایید و نه هم رد کرد. عطا محمد نور همچنان گفت که جلال الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی یک و نیم سال پیش مرده است.

این در حالی است که رئیس جمهور غنی نیز روز دو شنبه از آلمان از طریق کنفرانس ویدیویی به جمعی از خبرنگاران افغان با اشاره به مرگ ملا عمر گفت که افغانستان دورۀ تلخی را پشت سر گذاشته و وارد مرحلۀ جدید شده است.

XS
SM
MD
LG