لینک های دسترسی

Breaking News

پوهنتون امریکایی در شهر کابل هدف حمله قرار گرفت


نیروهای ویژۀ افغان برای مهار کردن حمله به ساحه فرستاده شده اند
نیروهای ویژۀ افغان برای مهار کردن حمله به ساحه فرستاده شده اند

درگیری در محوطۀ پوهنتون امریکایی افغانستان ادامه دارد اما شاهدان می گویند آواز گلوله باری به صورت پراگنده به گوش می رسد.

مهاجمان حوالی ۷:۳۰ شام با استفاده از یک موتر مملو از مواد منفجره، دروازۀ ورودی به پوهنتون را منفجر ساخته و به گفتۀ مقامات امنیتی تعدادی از افراد مسلح داخل محوطۀ پوهنتون شدند.

خبرنگار رادیوآشنا ا از کابل گزارش می دهد که قسمت اعظم شاگردان و استادان پوهنتون از محوطۀ بیرون کشیده شده اند.

وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که تاکنون در حمله بر آن پوهنتون یک تن کشته و ۲۵ تن دیگر به شمول یک پروفیسور و دو محصل زن مجروح شده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00

آقای مجروح افزود که مجروحین به شمول شفاخانۀ استقلال به سه شفاخانۀ کابل منتقل شده اند.

مقامات امنیتی تاهنوز در مورد شمار افراد مسلح مهاجم چیزی نگفته و اینکه به چه تعداد محصل و استاد در داخل پوهنتون حضور داشته و اکنون گیر مانده اند، نیز چیزی نگفته اند.

وزارت دفاع ایالات متحده ضمن تایید تداوم درگیری در محوطۀ پوهنتون گفته است که نیرو های امریکایی در محوطه حضور دارند و به نیرو های امنیتی افغان مشوره می دهند.

وزارت خارجۀ امریکا به امریکایی های ساکن در کابل هشدار داده تا از رفت و آمد در منطقه پرهیز کنند.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را به دوش نگرفته است.

دقایق پس از آغاز حمله

مارک انگلش رئیس پوهنتون امریکایی به خبرگزاری اسوشتید پرس گفته است که گلوله باری در داخل محوطۀ پوهنتون امریکایی جریان دارد.

شاهدان عینی از داخل محوطۀ پوهنتون در شبکه های اجتماعی نوشته اند که شماری از شاگردان و استادان در داخل محوطۀ پوهنتون گیر مانده اند.

مسعود حسینی فوتوژورنالست افغان و برندۀ جایزۀ پولیتزر در فیسبوک خود نگاشته است که با ۱۴ نفر دیگر در یک صنف درسی گیر مانده است.

آقای حسینی همچنان در فیسبوک خود نوشته است "کمک، پس از انفجار ما در داخل پوهنتون امریکایی افغانستان گیرمانده ایم، شاید این آخرین تویت‌های من باشد."

با اینحال شمار دقیق افرادی که در داخل پوهنتون گیرمانده اند تا کنون مشخص نیست.

ساکنان محل به صدای امریکا گفتند که اندکی پس از وقوع انفجار، کاروان نیروهای ویژۀ افغان را دیدند که به سمت محل رویداد می شتافتند.

صدیق صدیقی به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی در تلاش اند تا شاگردان و استادان را از داخل پوهنتون نجات دهند.

آقای صدیقی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که احتمالاً یک مهاجم این حمله را انجام داده است.

دو هفته پیش، دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان – یک امریکایی و یک آسترالیایی- از سوی مردان مسلح در کابل ربوده شدند که کنون سر و درک آنان ناپیداست.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG