لینک های دسترسی

Breaking News

دوسیه هفت وزیر سابق در انتظار محکمه اختصاصی


لویی سارنوالی از خشونت ها در مقابل سارنوالان اظهار نگرانی می کند
لویی سارنوالی از خشونت ها در مقابل سارنوالان اظهار نگرانی می کند

لوی سارنوالی میگوید کار سارنوالان در افغانستان خالی از خطر نیست و بخاطر تطبیق قانون سارنوالان با تهدیدات گوناگون مواجه اند.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی سرانوالی امروز گفت هر سال این نهاد بین ۳۵ الی ۵۰ سارنوال را در اثر نا امنی و تهدیداتی که متوجه آنان است به شمول کابل در نقاط مختلف افغانستان از دست می دهند.

اقای عزیزی گفت سارنوالان چه در امن ترین نقطه شهر کابل و یا در دور ترین نطقه افغانستان با خطر مرگ رو به رو می باشند.

" سارنوالی در افغانستان کار آسان نیست، ما هر سال بالاتر از ۳۵ یا ۴۰ یا ۵۰ سارنوال خود را از دست میدهیم، یا آنها شهید می شوند، یا سر آنها بریده می شود، یا آنها ترور می شوند در نقاط مختلف افغانستان، وقتی که ما قانون را تطبیق میکنیم این به این معنی نیست که در کدام ولایت افغانستان به ما امن است، ما سارنوال خود را در شهر نو کابل هم از دست دایم و در نقاط دور دست کشور هم از دست داده ایم"

سخنگوی لوی سارنوالی میگوید وقتی قانون بالای افراد تطبیق می شود و اشخاص بخاطر ارتکاب جرایم مختلف محاکمه می شوند وابستگان این افراد هیچ گاهی قناعت نمی کنند و فیصله لوی سارنوالی را که طبق دلخواه شان نمی باشد عادلانه نمی دانند.

مقامات لوی سارنوالی فقر، بیکاری، بی سوادی و نبود امنیت و ثبات را از دلایل اصلی افزایش جرایم و فساد در این کشور عنوان میکنند.

این در حالی است که کارکرد های نهاد های عدلی و قضایی هموارده مورد انتقاد بوده و این نهاد ها خود متهم به فساد می باشند.

همچنان این نهاد ها بخاطریکه نمی تواند افراد زورمند و با نفوذ را پای میز محاکمه بکشاند مورد انقتاد بوده اند.

اما سخنگوی لوی سارنوالی گفت مبارزه با فساد و تطبیق قانون از وظایف اصلی آنان است و تلاش های لوی سارنوالی در این زمنیه بشدت ادامه دارد.

سخنگوی لوی سارنوالی گفت در هفته های اخیر چهار سارنوال را به جرم فساد بازداشت کرده اند که دوسیه های شان به ستره محکمه ارسال شده است.

سخنگوی لوی سارنوالی همچنان میگوید دوسیه های مربوط به هفت وزیر اسبق کابینه را که متهم به فساد هستند تکمیل کرده و به ستره محکمه فرستاده اند.

اما او گفت محاکمه این وزیران باید توسط محکمه اختصاصی صورت بیگرد که تا هنوز تشکیل نشده است .

" مطابق قانون باید به وزیرانی که در وقت وزارت خود یک جرمی را مرتکب می شوند باید یک محکمه خاص در نظر گرفته شود که این محکمه خاص ساخت اش از صلاحیت قضای افغانستان و رئیس جمهور افغانستان است، هر وقتی که همچون محکمه ایجاد می شود و هر دوسیه که در سارنوالی منبعد دوسیه وزیران و هر شخصی که باشد مطابق قانون به همان محکمه محول می شود "

اما تا کنون نام های این وزیران که دوسیه های فساد شان در لوی سارنوالی طی مراحل شده فاش نشده است.

سخنگی لوی سارنوالی همچنان نام های چهار سارنوال را که دوسیه هایشان به ستره محکمه فرستاده شده است فاش نکرد.

لوی سارنوالی افغانستان همچنان میگوید کوشش های این نهاد بخاطر تثبیت کردن و حاضر کردن افراد دخیل در فساد کابل بانک که در جریان محکمه حاضر نبودند و در خارج از افغانستان بسر می برند ادامه دارد.

اما سخنگوی لوی سرانوالی گفت تا زمانی که آدرس های این افراد تثبیت می شود و سارنوالی میتوانند آنان را به محکمه حاضر کند به وقت زیاد نیاز است.

سخنگوی لوی سارنوالی گفت برخی از مقروضین کابل بانک نیز قرض های خود را پرداخت کرده اند و گفت همه روزه لوی سارنوالی از طرف مقروضین کابل بانک همچنان پول دریافت کرده و به خزانه دولت می سپارد.

سخنگوی لوی سارنوالی معلومات نداد که تا کنون چه مقدار از پول های کابل بانک از طریق لوی سارنوای حصول شده و اما گفت با گذشت هر روز مقدار پول های که تادیه می شود تغیر میکند.

XS
SM
MD
LG