لینک های دسترسی

Breaking News

پنج هزار سرباز ماهانه اردوی ملی را ترک می کند


پنج هزار سرباز اردوی ملی افغان ماهانه وظیفۀ شان را ترک می گویند و در پهلوی آن از هر 10 سرباز، سه تن آنها کشته و یا اسیر می شوند.

اما جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان این گزارش رسانه های برتانوی را رد کرده و گفت اگر چنین وضعیت درست باشد پس چگونه ممکن است که در حال حاضر اردوی ملی افغانستان 190 هزار سرباز در اختیار دارد.

آقای عظیمی می گوید "نخست اینکه تعدادی را که برتانوی ها گزارش داده اند، درست نیست و شمار غیر حاضر های اردو نسبت به این رقم خیلی کمتر است. چون این راپور تمام آنهایی است که ترخیص گرفته و مرخص شده، و یا کشته و زخمی شده، و یا هم به دلایلی مختلفی اضافه خدمت شده اند."

ارقام و دیدگاه های متفاوت

اما غلام حسین، افسر بازنشسته به این باور است اگر شمار رسمی کشته و زخمی شدگان به این رقم اضافه شود، تعداد مجموعی که هر ماه از شمار سربازان اردوی ملی کاسته میشود، از این هم فراتر می رود. آقای حسین می گوید "به اساس این گزارش ها هر ماه 5300 تا 5800 تن از افراد منسوب به اردو و پولیس ملی از صفوف نیرو های امنیتی افغان فرار می کنند. اگر شما این تعداد را با آمار و ارقام کشته و زخمی شدگانی که از طرف وزارت دفاع و داخلۀ افغانستان هرماه به نشر میرسد ، جمع کنید این رقم بالغ به ده هزار نفر در هرماه می شود."

غلام حسین دلیل افزایش این حالت را نبود دسپلین و تعهد، و همچنان عدم پرداخت به وقت معاش سربازان و مدیریت نادرست در سطح رهبری ارتش می عنوان می کند.

مایکل اوهنلن، تحلیلگر ارشد نهاد پژوهشی بروکنز در واشنگتن می گوید که مسالۀ فرار از خدمت در اردوی ملی همواره وجود داشته و این مسئله نگران کننده نمی باشد. او می گوید که در بعضی مناطق افغانستان فرار از صفوف اردوی ملی نسبت به گذشته کمتر شده و در نواحی کندهار بهبودی های گزارش شده که در صورت تطبیق برنامه های درست و کار بیشتر می تواند این تغییر مثبت را در نقاط دیگر ترویج داد. اوهنلن افزود "پس در مجموع گفته می توانم که مسلۀ فرار از وظیفه باید به شکل دوامدار تعقیب شود، اما در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار ندارد."

فرار از وظیفه امر طبیعی؟

مسئلۀ فرار از وظیفه در بین ارتش های جهان وجود دارد و مایکل اوهنلن می گوید که وضع افغانستان را در نظر گرفته باید در این مورد تحمل پذیر نشان داد. او افزود "در ایالات متحده در هرسال 15 تا 20 درصد از وظیفۀ شان در اردو فرار می کنند. این در حالیست که مدت خدمت در این اردو یکی از طولانی ترین دورۀ خدمت در جهان است... اما در افغانستان با در نظر داشت مدیریت وادارۀ ضعیف ما باید تا حدودی این مسئله را بپذیریم."

ارقام بی پیشینه و نگرانی ها در مورد فرار از خدمت در صفوف قوای امنیتی افغانستان در حالی گزارش می شود که قوای ائتلاف عساکر اش را از افغانستان بیرون می کند و توقع می رود که افغان ها مسئولیت های امنیتی کشور شان را به دوش گیرند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG