لینک های دسترسی

Breaking News

تفتیش صد در صد آرأی انتخابات آغاز شد


روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از چند روز تأخیر امروز در کابل شروع شد.

این تفتیش زیر نظارت ناظرین داخلی، بین المللی و نماینده های دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به هدف رسیدگی به ادعا های تقلب آغاز شد و گمان می رود که سه هفته طول خواهد کشید.

عبدالله عبدالله، نامزد انتخاباتی می گوید که هنوز هم در مورد چگونگی تطبیق تفتیش سوالات جدی وجود دارد تیم تحول و تداوم مطابق تعهد خود باید درین زمینه همکاری کند.

از سوی هم احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به دلیل نرسیدن تعداد کافی ناظرین بین المللی که از پروسه نظارت میکنند، امروز فقط با ۳۰ تیم کار تفتیش را شروع کرده اند.

به همین ترتیب آقای عبدالله در یک نشست خبری در کابل راجع به موافقتنامه میان دو نامزد توضیحات داده، گفت علیرغم این که روند تفتیش آرا آغاز شده، پرسش های جدی در مورد لایجه تطبیق تفتیش وجود دارد.

به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری "هر دو طرف همین تعهد را دارد که رای پاک از رای ناپاک جدا شود توقع من از تیم تحول و تداوم اینست که باید در قسمت و مواردی که فقط در پاک شدن رای کمک میکند و قرار نیست به طرف یک جانب یا جانب دیگر باشد همکاری نماید."

آقای عبدالله پیرامون موافقتنامه میان دو نامزد در محضر وزیر خارجه ایالت متحده در مورد ایجاد حکومت وحدت ملی افزود "هر طرف که رای اول را داشته باشد و هر طرف که را ی دوم را داشته باشد حد و حدود و چارچوب مشخص شده است و در همین چار چوب مشخص همکاری مینماید."

رئیس جمهور ایالات متحده میگوید در صورتیکه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، پابند تعهدات شان باشند، آن کشور شاهد نخستین انتقال قدرت به شکل دیموکرات آن خواهد شد.

باراک اوباما، روز گذشته در قصر سفید از تلاش های جان کری وزیر خارجه امریکا، فرمانده قوای ائتلاف و هر دو نامزد انتخابات برای پایان بن بست انتخاباتی سپاس گزاری کرد.

در عین حال، ناظر ارشد اتحادیۀ اورپایی در امور انتخابات افغانستان به صدای امریکا گفت که روند آموزش دهی ناظرین آغاز شده و امیدوار اند به زودترین فرصت شمار کافی ناظرات را به افغانستان اعزام کنند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG