لینک های دسترسی

Breaking News

العولقی کی بود؟


العولقی کی بود؟
العولقی کی بود؟

انور العولقی یک ملای زاده شده در ایالات متحده بود که بعداً به یکی از چهره های برجستۀ شعبۀ یمنی شبکۀ القاعده، به نام "القاعده فی جزیرۀُ العرب" مبدل شد.

حکومت رئیس جمهور اوباما، وی را به خاطر نقش اش در طرح حملات دهشت افگنی بر ایالات متحده، مورد هدف قرار داد. العولقی، از کشته شدن اسامه بن لادن در ماه می گذشته بدینسو، یک عضؤ برجستۀ القاعده شده بود.

وی در سال 1971، از والدین یمنی، در ایالت نیومکسیکوی امریکا متولد گردید. انور العولقی، زبانهای عربی و انگلیسی را فصیح صحبت میکرد و قبل از آن که رهسپار یمن شود، در چندین مسجد ایالات متحده، وظیفۀ امامت را اجرا نمود.

با وجود داشتن ملیت و سابقه امریکایی ، عولقی یک منتقد علنی امریکا شد و متهم گردید که وی دیگران را به انجام حمله علیه منافع ایالات متحده، ترغیب مینماید.

او در ماه نوامبر سال 2010، طی خطابه یی به رهروانش گفت که آنان برای کشتن امریکایی ها، به مشورۀ کسی نیاز ندارند. عولقی میگفت، «مسلمانان باید در برابر ایالات متحده باید این مفکوره را داشته باشند که یا ما باشیم یا آنها.»

مقامات بدین باور اند که عولقی، آن مظنون نایجریایی را که در سال 2009 و شب کریسمس، میخواست بمی را در یک طیارۀ مسافربری ایالات متحده بر فراز شهر دیترویت منفجر سازد، نیز کمک نموده بود.

در سال 2009، یک روان شناس اردوی امریکا نیز در یک پایگاه نظامی ایالت تکساس بر نظامیان گلوله باری نمود و سیزده تن را کشت که به عقیدۀ مقامات ایالات متحده ، عولقی به این افسر نیز مشوره داده بود.

XS
SM
MD
LG