لینک های دسترسی

Breaking News

مأموریت نظامی آسترالیا در افغانستان پایان یافت


رهبر آسترالیا در جریان سخنرانی در ارزگان
رهبر آسترالیا در جریان سخنرانی در ارزگان
صدراعظم آسترالیا می گوید که برگشت یک هزار عسکر آسترالیایی، قبل از آغاز سال جدید میلادی از افغانستان به خاطری "تلخ و شیرین" خواهد بود که باوجود کشته شدن بسیاری عساکر خارجی در افغانستان، آن کشور تا هنوز هم خطرناک باقی مانده است.

تونی ابوت در سفر غیر منتظرۀ خود به ترینکوت، ارزگان، پایان ماموریت محاربه یی عساکر کشورش را اعلام کرد.

باوجود تعهد صدراعظم آسترالیا مبنی بر حمایت کشورش از افغانستان در آینده، کانبیرا در ختم سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود ۱۰۰۰ عسکر باقیماندۀ خود را فرا خواهد خواند.

اما صدها تن از عساکر آسترالیایی به خاطر آموزش نیرو های امنیتی افغان در افغانستان باقی مانده و نقش غیر محاربه یی را به پیش خواهند برد.

آقای ابوت ابراز امیدواری کرد که تلاش های جهان به رهبری ایالات متحده نتایج مثبتی در افغانستان بجا گذارد.

رهبر آسترالیا گفت "طویلترین جنگ آسترالیا نه موفقیت و نه شکست را به همراه داشت، اما این جنگ با این امیداوری خاتمه میآبد که افغانستان با حضور ما بهتر شده باشد."

دست آورد ها در افغانستان

صدراعظم آسترالیا گفت که عساکر کشورش، علاوه بر جنگ علیه تندروان و دهشت افگنان در ساختن ۲۰۰ مکتب، کلینیک صحی و بازسازی سرک ها در افغانستان کمک کرده است.

آقای بوت گفت که آسترالیا برای پیروزی و فتح، جنگ نمی کند اما به خاطر حقوق و آزادی مردم رزمیدند.

اما آسترالیا، مانند سایر نیرو های خارجی، قیمت گزافی را در افغانستان پرداخته است زیرا 40 سرباز آن کشته و 260 تن دیگر مجروح شده است. علاوتاً، مصرف این جنگ به آسترالیا هفت میلیارد دالر بوده است.

ریچارد تنتر، پروفیسور در پوهنتون روابط بین المللی میلبورن آسترالیا به این باور است که شراکت آسترالیا عمدتاً با ناکامی همراه بوده زیرا به گفتۀ او "اگر کدام توجیهی و دلیلی برای رفتن به افغانستان وجود داشت، همان هنگام زمان خروج از افغانستان بود. از آن زمان به بعد به خاطری در افغانستان ماندیم که نیاز برای مشارکت ما با امریکا بود."

مانند سایر شرکای ایالات متحده در ناتو، حمایت و پیشتیبانی مردمی از جنگ افغانستان در آسترالیا، طی سال های اخیر کمرنگ شده است. لووی انستیتوت، با نشر نظرسنجی عامه در ماه جون بیان داشت که اکثریت آسترالیایی ها گفته اند این جنگ ارزش جنگیدن را نداشت.

برعلاوه حمایت شدید مردم از تداوم اتحاد امنیتی آسترالیا با ایالات متحده و هم پشتیبانی از موجودیت پایگاه عساکر امریکایی در آن کشور موجود است.

گزارش صدای امریکا
مترجم: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG