لینک های دسترسی

Breaking News

شبکۀ زنان افغان: چهار وزیر کابینه زن باشد


حکومت افغانستان به دادن سهم قابل ملاحظه به زنان در کابینه تعهد کرده است
حکومت افغانستان به دادن سهم قابل ملاحظه به زنان در کابینه تعهد کرده است

مسوولان شبکه زنان افغان می گویند که از طریق راه اندازی حرکت های صلح آمیز مدنی برای حضور زنان در کابینۀ حکومت وحدت ملی و مشارکت سیاسی زنان در سایر رده های دولت، داد خواهی می کنند.

به گفتۀ فعالان کاهش حضور زنان در کابینه، فعالان مدافع حقوق زن و اعضای نهاد های مدنی را به شدت نگران کرده است و به همین خاطر روز سه شنبه راهپیمایی صلح آمیز در کابل راه اندازی خواهد شد.

روشن مشعل مسوول بخش شبکه سازی این نهاد می گوید که زنان از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سکتور دولتی، اعضای جامعه مدنی، اعضای پارلمان و دیگر نهاد های مدافع حقوق زن در این راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

مسولان شبکۀ زنان استدلال می کنند که زنان افغان با مشارکت ۳۸ در صدی شان در انتخابات ریاست جمهوری، خواهان حضور ۹ زن در کابینه بودند اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان حضور چهار وزیر زن را در کابینه وعده سپرد.

چهار نامزد وزیر زن

در همین حال هیچ یک از سه نامزد وزیر زن که هفتۀ گذشته از سوی رئیس جمهور محمد اشرف غنیبرای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی شده بودند بنابر دلایل مختلف نتوانستند رای تایید نمایندگان را بگیرند.

آی سلطان خیری نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ به خاطر داشتن تابعیت دوگانه و نجیبه ایوبی نامزد وزیر امور زنان به خاطر نواقص در اسناد تحصیلی پیش از مرحلۀ رایگیری از سوی ولسی جرگه رد شدند. خاطره افغان نامزد وزیر تحصیلات عالی هم نتوانست آرای کافی تایید نمایندگان را کسب کند.

اینک شبکۀ زنان افغان از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهند که در جمع ۱۷ نامزد وزیر باقیماندۀ کابینه چهار زن باید به پارلمان معرفی شود. فعالان این شبکه گفته اندکه برای شناسایی بهتر زنان مستعد، فهرستی از زنان کاردان و واجد شرایط را به رئیس جمهور غنی پیشکش خواهند کرد.

پیشتر از این نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفته بود که آقای غنی در مورد دادن سهم به زنان در کابینه ارادۀ محکم دارد و آن را جداً مد نظر خواهد گرفت. برعلاوه به گفتۀ آقای سالارزی، حکومت در نظر دارد که زنان را در شماری از پست های معینیت و سفارتخانه ها نیز به کار بگمارد.

زنان افغان در حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز خواستار گماشتن یک زن در بورد رهبری ستره محکمه بودند، اما تا کنون تلاش ها برای تحقق این خواست بی نتیجه مانده است.

ترویج خشونت علیه زنان

در همین حال سازمان حقوق بشر و دیموکراسی با نشر گزارشی در مورد وضعیت زنان در افغانستان گفته است که برای پیشرفت زنان در عرصه های مختلف به ویژه در بخش دینی و فکری کار قابل ملاحظه صورت نگرفته است که به گفتۀ این نهاد حکومت باید در این مورد توجه جدی کند.

خداداد بشارت رئیس اجرایی این سازمان هنگام نشر این گزارش گفت که یافته های آنان نشان می دهد که نهاد های دینی بعضی اوقات تبلیغات منفی و خشونت آمیز را علیه زنان انجام می دهند که به گفتۀ وی این وضعیت مفکوره های منفی را نسبت به حضور زنان در اجتماعات به وجود آورده است.

آقای بشارت با اشاره به اینکه شماری از نهاد ها مخالف حضور زنان در نهاد های دینی، ستره محکمه و نهاد های عدلی و قضایی استند برضرورت داشتن یک طرح استراتیژیک برای رسیدگی به این وضعیت تاکید کرد.

در همین حال مژگان مصطفوی، سرپرست وزارت زنان افغانستان در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که اصلاح فرهنگی خانواده های افغان مهم است زیرا اکثر خشونت ها علیه زنان در خانواده هایی با سطح فرهنگی پایین صورت می گیرد.

XS
SM
MD
LG