لینک های دسترسی

Breaking News

شهر باکو شاید با مرمر سفید افغانستان مزین شود


اتاق های تجارت افغانستان خبر می دهد که مقامهای آذربایجانی علاقمندی نشان داده اند تا سنگ مرمر سفید افغانستان را برای نوسازی باکو، مرکز آن کشور خریداری کنند.

آذرخش حافظی، مسئول روابط خارجی اتاق های تجارت افغانستان به رادیو آشنا گفت که گفتگو های در این مورد جریان دارد.

تجار آذری علاقمند خریداری سنگ مرر سفید چشت شریف ولایت هرات است، اما به گفتۀ آقای حافظی آنها می خواهند سنگ مرر را به شکل دست نخورده از افغانستان خریداری کرده به کشور شان وارد کنند.

آقای حافظی می گوید که اختلاف نظر بین دو طرف این است که کار تصفیه و پروسس آن نیز در افغانستان صورت گیرد تا زمینۀ کار در داخل افغانستان فراهم گردد. او افزود که فروش مواد خام معادن از لحاظ اقتصادی نیز سود بسیار اندک دارد.

اما خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت افغانستان امروز در کابل گفت "امکاناتی وجود دارد که ما با آذربایجان یک قرارداد اضافه از چند میلیون تن مرمر را [امضا] کنیم، مرمر سفید در آذربایجان اهمیت دارد."

مقامات آذری اشاره کرده اند که تقاضای خریداری سنگ مرر در مرکز آن کشور بلند است و سنگ مرر سفید افغانستان علاقمند زیاد دارد.

تلاش جلب سرمایه گذاری

قربان حقجو، رئیس عامل اتاق های تجارت افغانستان امروز در یک نشست خبری افغانستان را "محل خوب" سرمایه گذاری برای تجار آذربایجانی عنوان کرد و گفت که آن کشور علاقمندی بیشتر به منابع طبیعی نشان داده است.

یک هیأت تجاری آذربایجان امروز در کابل اعلام کرد که سرمایه گذاری آن کشور در چهار سال آینده در افغانستان به یک میلیارد دالر خواهد رسید.

حکومت افغانستان چندی پیش از هیأت آذری استقبال کرد و تعهد سپرد که در صورت سرمایه گذاری آذربایجان در افغانستان، زمینه های خوب تجارتی برای آن کشور مهیا خواهد شد.

مقامات افغان پس از گفت و شنود با هیأت آذری خبر دادند که آذربایجان "بزرگترین" مرکز پالایش نفت را در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

راه ترانزیت از خزر به اروپا

وزارت خارجۀ افغانستان خبر داد که کابل در صدد است از طریق راه های ترانزیت آذربایجان اموال تجارتی را به بازار های اروپایی صادر کند.

آقای الکوزی در این مورد گفت "یک موضوع مهم دیگر که برای ترانزیت افغانستان اهمیت خاص دارد و ]آن[ راهی است که از بحیره سیاه با گرجستان، از گرجستان به آذربایجان و بعد از آن توسط دریای ]خزر[ به ترکمنستان" انتقال یابد.

داشقین شیکاروف، سفیر آذربایجان برای افغانستان و پاکستان در کابل گفت که سفارتخانۀ مستقل آن کشور به زودی در افغانستان گشایش خواهد یافت. او به افزایش سطح سرمایه گذاری تجار آذری در افغانستان به ۳۰ میلیون دالر نیز اشاره کرد و تعهد سپرد که برای تشویق سرمایه گذاری بیشتر در افغانستان تلاش خواهد کرد.

سفارت افغانستان در آذربایجان در سال جاری گشایش یافت.

حکومت افغانستان به خاطر نگرانی ها از فرار سرمایه گذاری از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ تعهد فراهم آوری زمینه های خوب تشبثات را برای تجارت های داخلی و خارجی کرده است.

(فوزیه احسان، خبرنگار صدای امریکا در تهیۀ این مطلب از کابل کمک کرده است)
XS
SM
MD
LG