لینک های دسترسی

Breaking News

عظیمی: هر افغان در قبال مبارزه با مواد مخدر مسؤولیت دارد


امسال ۲۰۱ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده است.
امسال ۲۰۱ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده است.

وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید، تمامی افغان‌ها باید در امر مبارزه با مواد مخدر همکاری جدی داشته باشند و در این راستا، نقش علمای دین ارزنده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به روز سه شنبه، نشستی را تحت نام "گردهمایی علمای دینی در امر مبارزه علیه مواد مخدر" در کابل دایر کرد.

هدف این نشست، تحقق بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر از طریق تبلیغ علمای دینی و آگاهی عامه از سوی آنان در مساجد و تکایا خوانده شده است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در این نشست با اشاره به افزایش ده درصدی کشت کوکنار، آن را مشکل جدی داخلی و جهانی برای کشورش خواند.

خانم عظیمی با آنکه گفت، علمای دینی و وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان از قبل نیز با این وزارت همکاری کرده اند؛ اما افزود "ولی ما امروز می‌خواهیم جدی‌تر و قاطع‌تر کسانی که در این راستا افغانستان ما را به چالش می‌کشانند، از طریق علمای ما پیام خود را برای شان می‌رسانیم".

او مواد مخدر را تهدید جدی برای نسل آیندۀ افغانستان خواند و خواهان همکاری مردم در راستای مبارزه با این پدیده گردید.

از سوی دیگر، قیام‌الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان در این نشست، نیز نقش علمای دینی و رسانه‌ها را در آگاهی عامه برای کاهش کشت کوکنار و میزان استفاده از مواد مخدر مهم خواند.

آقای کشاف از وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان خواست تا براساس برنامه‌ریزی دقیق، مسألۀ مواد مخدر را در تقسیم‌اوقات خطبه‌های مساجد بگنجاند تا میزان آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر افزایش یابد و روی کاهش کشت کوکنار مؤثر واقع شود.

اما فیض‌محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان گفت، این کار از قبل انجام شده و علما در خطبه‌های شان در مورد اضرار مواد مخدر آگاهی داده اند و این روند ادامه خواهد داشت.

تلاش‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر برای کاهش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در حالی شدت گرفته است که بر اساس سروی مشترک ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و این نهاد، میزان کشت کوکنار نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، ده فیصد افزایش یافته و تولید مواد مخدر ۴۳ فیصد بلند رفته است.

رقم زمینی که امسال تحت کشت کوکنار قرار گرفته، از ۱۸۳ هزار هکتار در سال گذشتۀ میلادی، به ۲۰۱ هزار هکتار زمین رسیده است.

همچنان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، به روز دوشنبه دو تفاهمنامه جداگانه را با وزارت‌های تحصیلات عالی و زراعت امضا کرد.

بر اساس این تفاهمنامه‌ها، وزارت زراعت مسؤولیت دارد تا با معرفی شیوه‌های جدید ترویج کشت مشروع، بالابردن محصولات زراعتی و توانمند ساختن دهقانان در جهت کاهش کشت کوکنار همکاری کند.

همچنان وزارت تحصیلات عالی افغانستان، مضمونی را به هدف آگاهی از اضرار مواد مخدر در نصاب درسی پوهنتون‌های مختلف می‌گنجاند تا مسألۀ کاهش تقاضا به مواد مخدر، عملاً به جوانان در فاکولته‌ها آگاهی داده شود.

در حال حاضر، در بین بیش از سه میلیون قربانی مواد مخدر در افغانستان، بیشتر شان را جوانان تشکیل می‌دهد که وزارت مبارزه با مواد مخدر وضعیت یک‌ونیم میلیون تن را نگران‌کننده خوانده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی،‌ هفتاد فیصد مواد مخدر جهان را تولید کرده است و با توجه به افزایش ده درصدی کشت کوکنار و ۴۳ درصدی تولید تریاک در سال روان میلادی، ممکن این رقم افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG