لینک های دسترسی

Breaking News

شماری از وکلای پارلمان: عزیزی بانک با شکست مواجه است


شماری از وکلای پارلمان: عزیزی بانک با شکست مواجه است
شماری از وکلای پارلمان: عزیزی بانک با شکست مواجه است

شماری از وکلای ولسی جرگه ادعا می کنند که عزیزی بانک یکی از بانک های خصوصی افغانستان با بحران و ورشکسته گی مواجه است.

وکلا مدعی اند که فساد، سرمایه گذاری های غیر قانونی هم در داخل و هم در خارج از افغانستان و اهدای قرضه های غیر قانونی باعث شکست عزیزی بانک شده است.

ولسی جرگه این موضوع را در اجلاس عمومی روز دوشنبه به بحث گرفت.

سید منور شاه بهادری نمایندۀ مردم هرات در ولسی جرگه به شرح شماری از قانون شکنی ها در عزیزی بانک پرداخت.

او گفت "عزیزی بانک در حالت ورشکسته گی است، مشتریان شرکت اونکس کسانی اند که آمده اند و همه از عزیزی بانک قرضه گرفته اند، چنین قرضه ها مراحل قانونی دارد، متاسفانه که این (مراحل) در عزیزی بانک رعایت نشده است. عزیزی بانک بیش از یکصدو پنجاه تانک تیل داشت که از طرف یو اس ای دی برای آن پول پرداخت شده بود، اما فعلاً به شکل مخفیانه فروخته شده است."

عبدالظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گوید او اسناد مؤثق در دست دارد که عزیزی بانک در حالت ورشکسته گی است، وی مدعی است که از طرف مسؤولین عزیزی بانک به وی مبلغ یک ملیون دالر پیشنهاد شده است تا در مورد مشکل این بانک چیزی نگوید.

اما شمار دیگر از اعضای ولسی جرگه در این مورد ابراز بی اطلاعی می کنند و می گویند قبل از بحث روی این موضوع باید در مورد موجودیت بحران در این بانک تحقیق شود .

در اجلاس روز دوشنبه وکلای مردم فیصله کردند که بخاطر روشن شدن این موضوع به روز شنبه، هفته آینده سرپرست بانک مرکزی افغانستان به ولسی جرگه حاضر شده و در مورد به وکلا معلومات دهد.

در این حال مسؤولین عزیزی بانک در کابل این ادعا را رد می کنند و می گویند این بانک هیچ گونه سرمایه گذاری غیر قانونی نکرده است.

میر فریدون مدیر عمومی روابط مشتریان و هماهنگ کننده شعبات ساحوی عزیزی بانک طی صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا ادعا های وکلای مردم را رد نمود.

او افزود "این گپ کاملاً نادرست است و ما آن را رد می کنیم، این را می توان گفت که یک مشکل میان حکومت و پارلمان است که می خواهند پای عزیزی بانک را در میان بیاورند. قانون د افغانستان بانک است که هیچ بانک شخصی اجازه ندارد که در خارج و یا داخل کشور سرمایه گذاری کند. ما این حرف را رد می کنیم."

عزیزی بانک دومین بانک بزرگ خصوصی در افغانستان است که به گفته شماری از وکلا بخاطر فساد بانکی، دادن قرضه های غیر قانونی و سرمایه گذاری های غیر قانونی با شکست مواجه شده است.

قبل از این کابل بانک یکی دیگر از بانک های خصوصی افغانستان، بخاطر فساد بانکی با بحران و شکست مواجه شد.

بحران کابل بانک اختلافاتی را میان حکومت افغانستان و صندوق بین المللی وجهی (IMF) به وجود آورده است که به گفته مقامات وزارت مالیه افغانستان تا هنوز هم بخشی از این اختلافات حل ناشده باقی مانده است.

مشکلات کابل بانک همچنان منجر به استعفای عبدالقدیر فطرت رئیس بانک مرکزی افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG