لینک های دسترسی

Breaking News

حالا در ارگوی بدخشان چه میگذرد


آب باریک بدخشان
آب باریک بدخشان
حادثه لغزش زمین در ارگوی بدخشان از دلخراش ترین حادثات طبیعی تا اکنون در افغانستان بوده که در آن صدها تن کشته و صدها خانواده بیجا و متضرر شدند.

حادثه لغزش زمین در ارگوی بدخشان از دلخراش ترین حادثات طبیعی تا اکنون در افغانستان بوده که در آن صدها تن کشته و صدها خانواده بیجا و متضرر شدند.

در حادثه طبیعی لغزش زمین در آب باریک بدخشان بیش از ۳۰۰ خانواده عزیزان و اموال شانرا از دست داده اند.

اما تا هنوز ارقام دقیق گیرمانده گان در زیر آوار معلوم نیست یک تن از باشنده گان این قریه روز واقعه را چنین بیان میکند.

«... روز واقعه روز جمعه بود ساعت ۱۱ بجه اول خاک آمد کمتر پسان حدود نیم ساعت تیر شد مردمان از بالا آمدند که مردمان لب دره را خلاص کنیم و بار شان را بکشیم که یک دم خاک از بالا آمد یک عروسی هم تمام شان زیر خاک ماند…. قریه کلان است بعضی از مردمان نمی فهمند که در این خاندان ۱۰ نفر بود ۵ نفر بود یا ۱۵ نفر بود کلشان ماندن، هنوز معلوم نیست حساب شان و بعضی خانواده ها مکمل به زیر خاک شدند اونها را کسی نمی فهمند که چند سر هستند تمام فامیل از بین رفته، جمله ۳۰۰ خانه زیر خاک شده است.»

دولت افغانستان به روز دوم تلاش برای جستجوی اجساد را متوقف نمود اما تا هنوز بعضی ها در تلاش یافتن اجساد از دست داده گان شان هستند.

کمال الدین یکی از باشنده گان این قریه که خانه اش را از دست داده است در تلاش یافتن ماما و خواهر زاده خود است.

او میگوید « تمام زنده ګی خود را از دست دادیم همه چیز ما زیر خاک مانده ګی است یک برادر زاده من و یک مامای من در همینجا ماندن، حال اینجا را میپالم که مورده برادر زاده یا مامای خود را پیدا کنم.»

وضیعت کمک های بشری
تعداد خانواده های که شمار شان در حدود ۷۰۰ خانواده گفته میشود در کمپ موقتی که برایشان ایجاد گردیده جابجا شده اند، گرچه کمک های زیادی به این ولسوالی از طرف ادارات موظف حکومتی، سازمان های بین المللی و به خصوص کمک های مردم از سراسر افغانستان رسیده است، اما بعضی از مسولین موسسات از نحوه توزیع و چگونگی رسیدن کمک ها به مستحقین نگرانی دارند.

یکی از مسؤلین در مورد توزیع کمک ها میگوید « کمک ها می آیند اکثریت بیوه زن ها هستند نمیتوانند بیایند بخاطر ګرفتن کمک مرد ها هجوم می آورند به متضرر اصلی کمک و این چیز ها آنقدر نمی رسد و این مردم مردم مصیبت زده است هرکس به فکر این است یک چیز بدست بی آورد تا نفقه چند روز آل و ایال خود را بسازد.»

حادثه لغزش زمین در بدخشان و پیآمد آن
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:41 0:00

در همین حال شاه ولی الله ادیب، والی ولایت بدخشان از اسکان مجدد زود هنگام بازمانده گان این حادثه خبر میدهد و میگوید « ما در قسمت اسکان مجدد این تعداد مردم اقدام کردیم قرار است زمین و نمرات رهایشی را در اختیار شان قرار بدهیم و به زود برای شان یک سر پناه آبرومند برایشان بسازیم تا دوباره به زنده ګی شان برګردند.»

اما هنوز هم خطرات در ساحه قریه آب باریک ولسوالی ارگو رفع نگردیده است.

مسدود شدن مسیر آب، جهیلی را در این منطقه تشیکل داده است که ممکن باعث لغزش بیشتر زمین و از بین رفتن خانه های باقی مانده گردد.

مسولین محلی میگویند آنها به باشنده گان محل در مورد وقوع لغزش زمین هشدار داده بودند ولی آنها توصیه آنهارا نادیده گرفت و ساحه را ترک نکردند که متاسفانه این حادثه دلخراش به وقوع پیوست.

نعیم اتل، خبرنگار صدای امریکا
XS
SM
MD
LG