لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش امریکا به جلوگیری از رهایی ده ها زندانی بگرام


قانونگذاران افغان درمورد رهایی ۶۵۰ زندانی توقیقگاه بگرام در این هفته به دو دسته مخالف و موافق تقسیم شدند.
قانونگذاران افغان درمورد رهایی ۶۵۰ زندانی توقیقگاه بگرام در این هفته به دو دسته مخالف و موافق تقسیم شدند.
مقام های ایالات متحده امریکا در صدد جلوگیری از رهایی ۸۸ زندانی از توقیفگاه بگرام استند. آنها می گویند که آن زندانی ها درصورت رهایی شان، تهدیدات امنیتی را به بار خواهند آورد.

دگروال دیوف پالان، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان می گوید که هیئت افغان با صدور دستور رهایی ۶۵۰ زندانی از توقیفگاه بگرام در هفتۀ جاری از مکلفیت شان فرا تر رفتند.

ایالات متحده با ۸۸ زندانی باقی مانده در توقیفگاه بگرام مشکل دارد. آقای لاپان به روز چهارشنبه گفت که این ۸۸ زندانی تهدید واقعی بوده و شواهد و مدارک قوی برای محاکمه یا تحقیقات بیشتر از آنها، وجود دارد.

کمیته رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام دوشنبه اعلام کرد که از مجموع ۷۶۴ زندانی توقیفگاه بگرام که به حکومت افغانستان تحویل داده شده بودند، ۶۵۰ تن آنها را رها کرده اند.

دو دستگی قانونگذاران

قانونگذاران افغان درمورد رهایی ۶۵۰ زندانی توقیقگاه بگرام در این هفته به دو دسته مخالف و موافق تقسیم شدند.

برخی قانونگذاران گفتند که در میان این ۶۵۰ زندانی رها شده کسانی هم وجود دارند که دست شان به خون ملت آغشته است و بدون مجازات لازم آزاد شده اند. این وکلای ولسی جرگه می گویند دوسیه های آن زندانیان، باید به دقت بررسی شود و مجرمان به جزای اعمال شان برسند.

شاه گل رضایی، وکیل ولایت غزنی گفت رهایی زندانیان بگرام، بخشی از سیاست و پالیسی حکومت ودر رأس رئیس جمهور کشور است که به نام روند صلح به طالبان باج دهی می کند و به گفته وی عدالت را با خنجر زهرآگین زخمی می کند.

خانم رضایی باور دارد که در افغانستان هم صلح لازمی است و هم به عدالت نیاز است اما نباید عدالت قربانی صلح شود.

خانم رضایی گفت "برداشت من اینست که رهایی زندانیان طالبان یک برخورد خوش بینانه در قبال طالبان و یک نوع باج پردازی به طالبان قلمداد شده میتواند که نه در روند صلح ونه هم در مذاکره کشانیدن طالبان تاثیر ندارد، بلکه به تضعیف حکومت و تقویت طالبان می انجامد و عدالت قربانی می شود."

اما، غلام حسین ناصری، نماینده مردم میدان وردک، قضیه رهایی دهها زندانی از بازداشتگاه بگرام را با امنیت انتخابات مربوط دانست که به نظر وی از داخل ارگ منهدسی می شود.

"نا امنی در آستانه انتخابات و سرنوشت آینده مردم را تهدید می کند. آزادی مجرمین جنگی به شکل مهندسی شده ازطرف ریاست جمهوری و به فرمان شخص حضرت او، صورت می گیرد. در بین این ها کسانی هم وجود د ارد که به صورت قطع و ثابت شده قاتلان مردم جلال آباد، پولیس ملی، اردوی ملی و امنیت ملی و کودکان وطن اند. اینها را چرا آزاد می کنند؟ به اساس کدام قانون؟"

زندانیان بگرام 'مجاهدین' است

این درحالی است که شماری دیگر از قانونگذاران، به این عقیده بودند که زندانیان بگرام همه معززین و بزرگان اقوام و مجاهدین استند و آنها بدون اثبات جرم، عمر زیاد خود را در زندان سپری کرده اند که باید آزاد گردند.

ریحانه آزاد، عضو دیگر ولسی جرگه این حرکت حکومت را یک نوع روحیه کشی نیروهای امنیتی افغان دانست که عاشقانه از وطن دفاع می نمایند.

خانم آزاد گفت "تصمیم حکومت اینست که ۸۸ زندانی طالب از گروه القاعده را بکند. واقعا این برای خانه ملت قابل قبول نیست. باید خانه ملت در قبال این مساله مسولانه عمل بکند و نظارت جدی داشته باشد."

مولوی تره خیل محمدی، نماینده کوچی ها در ولسی جرگه نیز این زندانیان را مجرم نمی داند.

محمدی گفت "این ظلم است. ما برای رهاشدن زندانیان که توسط هر قاضی و سارنوال این تصمیم گرفته شده قابل قدر است این کار انصاف و عدالت است و مسلمانی است و مورد تایید ماست."

الله گل مجاهد، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه گفت "کسانی که در بگرام بندی است، او تماما بزرگان قوم است، علمای کرام است، کل اش مجاهدین است سراونها هیچ جرم ثابت نشده هرکدام از 5 تا 6 سال را پیش خارجی ها تیر کرده است که خود خلاف قانون است، باید در یک ماه جرم شان، معلوم می شد، اگر مجرم اس به پنجه قانون سپرده شود و اگر مجرم نیست از بند رها شود."

موضوع رهایی زندانیان طالبان اززندان بگرام به روز سه شنبه در جلسه عمومی مشرانوجرگه نیز مطرح گردید، و سناتوران را به دو دسته حامی و مخالف رهایی زندانیان طالب از بازداشتگاه بگرام تقسیم کرده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG