لینک های دسترسی

Breaking News

باوجود مخالفت امریکا، افغانستان محبوسین را رها می کند


حکومت افغانستان می گوید ۸۸ زندانی را آزاد می کند که مقام های امریکایی آنها را "مجرمین خطرناک" خوانده اند.

مقام های کمیتۀ بررسی دوسیه های زندانیان بگرام می گویند که به دلیل نبود مدارک مؤثق جرمی بر علیه این افراد، آنها را از زندان آزاد خواهند کرد.

عبدالشکور دادرس، عضو کمیتۀ بررسی دوسیه های زندانیان بگرام در صحبت با رادیو آشنا گفت ارتکاب جرم توسط این افراد "فقط یک ادعا است". به گفتۀ این عضو کمیتۀ رسیدگی به دوسیه های زندانیان بگرام، افرادی که واقعاً مرتکب جرایم شده باشند آزاد نمی شوند.

آقای دادرس از مقام های امریکایی خواست در صورتی که مدارکی مبنی بر اثبات جرم بر این افراد را در اختیار داشته باشند، باید آنرا با حکومت افغانستان در میان بگذارند.

نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان سال گذشته بیشتر از هفتصد محبوس افغان در زندان بگرام را به حکومت افغانستان تحویل داد. یک کمیسیون که از طرف دولت افغانستان برای بررسی دوسیه های این زندانیان تشکل گردیده است حدود ۶۵۰ تن آنها را بدلیل نبود اسناد و شواهد جرمی، از بند رها کرده است.

مقام های این کمیسیون گفته اند نیروهای امریکایی بیشتر این افراد را به ظن همکاری با طالبان مسلح، توقیف کرده بودند.

مخالفت امریکا

این در حالی است که لنزی گراهم، سناتور جمهوری خواه ایالات متحده این زندانی ها را "خطر ناک" خطاب نموده و می گفته است که رهایی آنها تهدیدهای امنیتی در پی خواهد داشت.

سناتور گراهم به روز پنجشنبه پس ازملاقات با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در کابل گفت که شواهد و مدارک کافی وجود دارد که مجرم بودن این تعداد زندانی ها را ثابت میسازد.

این قانونگذار امریکایی ۸۸ زندانی مورد نگرانی امریکا را به کشتن بیش از ۶۰ نیروی ائتلاف و ۵۷ منسوب امنیتی افغان متهم کرد. او در این باره توضیحات بیشتر نداد.

سناتور گراهم گفت که رهایی این ها "جفایی" به غیر نظامی ها و قوای امنیتی افغانستان خواهد بود که "برای گرفتاری آنها زندگی شان را به خطر انداختند."

سناتور گراهم گفت که رهایی این زندانیان در مغایرت با تفاهم قبلی میان ایالات متحده و افغانستان صورت می گیرد.

XS
SM
MD
LG