لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی دیدبان حقوق بشر از عملیات نظامی والی بلخ


آقای نور خود را "رئیس کمیسیون نظامی ولایت بلخ" خوانده است
آقای نور خود را "رئیس کمیسیون نظامی ولایت بلخ" خوانده است

عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی به تازگی یونیفورم نظامی هم بر تن نموده و دستور اجرای عملیات نظامی در چندین ولسوالی بلخ را داده است.

هدف این عملیات، به نقل از دفتر مطبوعاتی آقای نور، درهم کوبیدن مواضع و هسته های مخالفین مسلح دولت در شمال کشور است.

هفته گذشته سرپرست ولایت بلخ فرمان عملیات تصفیوی در ولسوالی چاربولک را داد و در صفحه رسمی فیسبوک اش نوشت که "دشمن تاب مقاومت نیاورد، متواری و متلاشی گردید."

عملیات نظامی که زیر فرماندهی آقای نور اجرا می گردد، ظاهراً، از سوی شماری از مقام های وزارت دفاع افغانستان حمایت می شود. آقای نور در صفحه فیسبوک اش نوشته است که قدم شاه شهيم، لوى درستيز اردوى ملى در ملاقاتی با وی از عملیات نظامی اخیر در ولایت بلخ استقبال کرد.

اما عملیات زیر فرمان سرپرست ولایت بلخ، سازمان دیدبان حقوق بشر را نگران کرده است.

پترشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد این سازمان برای افغانستان، به صدای امریکا گفت "مدارک قویی وجود دارد که آقای نور ملیشه های محلی را کنترول و تمویل می کند که در نقض جدی حقوق بشر دست داشته اند. سرپرست ولایت بلخ یا شخصاً در این سوء رفتارها نقش دارد یا در توقف دادن و به حسابدهی کشانیدن عوامل آن ناکام مانده است."

دیدبان حقوق بشر در گذشته هم آقای نور را به ارتکاب جرایم ضد بشری متهم نموده بود؛ اتهاماتی که آقای نور آنرا به شدت رد کرده و حتا خواستار پوزشخواهی این سازمان به خاطر مطرح کردن آن شده است.

تا حال در باره تلفات غیرنظامیان یا نقض قواعد جنگی در عملیات نظامی که تحت فرمان سرپرست ولایت بلخ انجام یافته است، به صورت رسمی گزارش و ادعایی مطرح نشده است اما دیدبان حقوق بشر می گوید که سازوکارهای به کار گرفته شده برای بهبود امنیت در شمال در نهایت نتایج معکوس داشته است.

کمیته نظامی بلخ

در خبر یکی از عملیات نظامی در بلخ که در صفحه فیسبوک آقای نور انتشار یافت از وی به عنوان "رئیس کمیسیون نظامی ولایت بلخ" یاد شده بود.

با آن که این خبر از صفحه برداشته شده است اما سید کمال سادات، قوماندان پولیس بلخ به صدای امریکا گفت که عطامحمد نور ریاست کمیته نظامی بلخ را هم به عهده دارد.

به گفته آقای سادات این کمیته متشکل از نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی است و به منظور مبارزه مشترک بر ضد هراس افگنان تشکیل شده است.

قوماندان پولیس بلخ گفت "این کمیته نظامی فقط و فقط در یک مقطع زمانی برای مبارزه با حضور مخالفین دراین ولایت تشکیل شده است ولی شکل رسمی و فرمانی ازسوی ارگان های بزرگ دولتی را ندارد".

تواب غورځنگ، سخنگوی اداره مستقل ارگانهای محلی که مسایل کاری ادارات ولایتی را انسجام می بخشد، به صدای امریکا گفت که بر اساس لایحه کاری والیان در موارد همآهنگی با نهادهای نظامی مشارکت داشته می توانند اما فرماندهی عملیات از سوی منسوبین نظامی (وزارت دفاع و داخله) صورت می گیرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با وصف چندین روز انتظار حاضر نشد در باره فعالیت های نظامی سرپرست ولایت بلخ صحبت کند. دفتر آقای نور هم به درخواست ما برای توضیحات برای این گزارش، پاسخی نداد.

XS
SM
MD
LG