لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوی تلفونی بارک اوباما با هر دو نامزد ریاست جمهوری


ارشیف
ارشیف

سخنگویان تیم های انتخاباتی میگویند که بارک اوباما شب گذشته درحدود نیم ساعت با هر یک از نامزدان ریاست جمهوری در مورد روند تفتیش و ایجاد حکومت وحدت ملی بحث و تبادل نظر نموده است.

طاهر زهیر، سخنگوی تیم اشرف غنی احمدزی به صدای امریکا گفت که دراین گفتگوی نیم ساعته بیشتر تاکید آقای اوباما به رعایت قانون اساسی و ایجاد یک حکومت وحدت ملی کار آمد بوده است.

به گفته آقای زهیر، در این گفتگوی تیلفونی، روی حکومت وحدت ملی که باید همه کار آمدی های لازم را برای پاسخ گفتن برای تمام نیازمندی های مردم افغانستان داشته باشد بیشترین تاکید صورت گرفته است.

او افزود که در مقابل آقای احمدزی در مورد همکاری های این تیم انتخاباتی در قسمت پیشبرد روند تفتیش و همکاری های که با ملل متحد و سرعت بخشیدن این پروسه صورت گرفته با آقای اوباما صحبت کرده است.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی تیم عبدالله عبدالله نیز به صدای امریکا گفت که شب گذشته آقای اوباما در مورد آخرین تحولات در بخش مذاکرات تخنیکی و سیاسی و پیشرفتها در بخش تشکیل حکومت وحدت ملی با عبدالله عبدالله صحبت کرده است.

او افزود که اوباما دراین تماس تیلفونی دیدگاه ها و خواستهای خود را در مورد موفقیت این روند و جلوگیری از رفتن افغانستان به سوی بحران با آقای عبدالله در میان گذاشته و این نامزد ریاست جمهوری دیدگاه های این تیم را و پابندی تیم اش را به تعهداتی که نموده با اوباما درمیان گذاشته است.

به گفته آقای رحیمی، هر دو طرف روی مسایل جاری کشور و پیشرفتها و انکشافات نظامی و امنیتی نیز گفتکو و تبادل نظر کردند.

دیدار دوباره دو نامزد ریاست جمهوری

از سوی دیگر سخنگویان تیم های انتخاباتی از دیدار و گفتگوی دو نامزد ریاست جمهوری روی روند انتخابات خبر دادند و گفتند که مذاکرات پیش از چاشت امروز در منزل عبدالله عبدالله صورت گرفته است.

طاهر زهیر، سخنگوی تیم آقای احمدزی به صدای امریکا گفت که این دو نامزد ریاست جمهوری دریک فضای تفاهم و حسن نیت با هم نشست داشتند و در این نشست تاکید برای سنجیدن راه حل ها برای از میان برداشتن اختلاف دیدگاه ها میان دو تیم انتخاباتی و پیشبرد سریع تر روند تفتیش آرا شده است.

اما آقای زهیر مشخص نکرد که دراین دیدار روی چه مواردی دو نامزد با هم به توافق رسیدند اما گفت که به زودی این دو نامزد بار دگر باهم دیدار مینمایند.

سید آقا حسین فاضل سنچارکی به صدای امریکا گفت که امروز دو نامزد درمورد مسایل سیاسی، امنیتی، روند تفتیش آرا، زمان نتیجه اعلام شفاف انتخابات و برخی از مواردی که کمیته مشترک نتوانستند روی آن به توافق برسند، بحث و تبادل نظر کردند و روی بعضی از موارد به توافقاتی نیز دست یافتند.

او افزود که این دو نامزد در مورد نحوه همکاری و هماهنگی هر دوتیم در ساختار حکومت وحدت ملی و نقش های که هر دوتیم صرف نظر از اینکه نتیجه انتخابات چه باشد نیز بحث و تبادل نظر نمودند.

به گفته آقای سنچارکی، برخی از مواردی که در چهار چوب سیاسی ذکر گردیده بود مشکلات و برداشتهای متفاوتی میان دو تیم وجود داشت که خوشبختانه این تفاوت و اختلافها در ملاقات امروز تا حدودی حل و فصل شد.

او گفت که دو سه مورد اختلافی که باقی مانده قرار است دو نامزد ریاست جمهوری فردا و یا پس فردا روی آن بحث نمایند و به توافقاتی برسند.

آقای سنچارکی،گفت "مواردی بسیار کمی باقی مانده و هر دونامزد اراده قاطع دارند که باید به توافق برسند و هر دو نامزد تاکید میکنند که ناگزیر هستند که باید به یک تفاهم و موافقه دست پیدا کنند زیرا که ضرورت افغانستان و شرایط کنونی و تقاضای مردم و جامعه جهانی اینست که هر دو نامزد باید با هم در قضای حسن نیت و تفاهم کار کنند و مشکلات موجود را حل کنند".

یک از مواردی که کمیته سوم کمیسیون وحدت ملی نتوانسته بود روی آن به توافق برسند، صلاحیت های پست اجرایی است.

آقای سنچارکی گفت که روی صلاحیتهای پست اجرایی نیز دو نامزد تبادل نظر نمودند تا روی خطوط اصلی آن به توافق برسند.

اما دیده شود که این دو نامزد ریاست جمهوری موفق خواهند شد تا در دو روز آینده روی موارد اختلافی روی ایجاد حکومت وحدت ملی و صلاحیتهای پست اجرایی به توافق برسند.

تفتیش بیشتر از ۶۶درصد آرا

نور محمد نورسخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که تا حال به تعداد ۱۵۱۴۵صندوق تفتیش گردیده که بیشتر از ۶۶ درصد صندوقها را تشکیل میدهد و ۷۸۸۳ صندوق آن تا حال تفتیش نشده است

او افزود که از جمله ۶۰۰۰ صندوق که باید شمارش مجدد گردد به تعداد ۵۲۰ صندوق آن دوباره شمارش گردیده است.

به گفته آقای نور، تا اکنون به تعداد ۶۶۱۱ چک لست و جدول در مرکز جمع آوری نتایج پروسس شده و به تعداد ۳۶۳۳ آن بعد از هشت مرحله پروسس اماده گردیده تا کمیسیون در مورد آن تصمیم بگیرد.

او افزود که قرار است کمیسیون در جلسات علنی که روز دوشنبه احتمال میرود، آغاز گردد، در حضور ناظرین ملی و بین المللی و راسانه ها در مورد آن تصمیم بگیرد.

بیش از شصت و شش فیصد آرا شمرده شده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

XS
SM
MD
LG