لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان دربخش صنایع دستی نامزد شهرهای خلاق جهان شد


بامیان امسال ازسوی کشور های عضو سارک به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان معرفی شد.
بامیان امسال ازسوی کشور های عضو سارک به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان معرفی شد.

به گفته ای این مسئولین پیشنهاد نامزدی این ولایت به عنوان بهترین شهر خلاق جهان دربخش صنایع دستی، هنرهای بومی ومردمی ازسوی شهرداری بامیان برای یونسکو صورت می گیرد.

محمد طاهر زهیر والی بامیان نامزد شدن بامیان را به عنوان بهترین شهرخلاق جهان دربخش هنر صنایع دستی ومردمی با ارزش خوانده به رادیوآشنا صدای امریکا گفت:" امید واریم بخت بامیان را یاری کند تا یک باردیگر به عنوان بهترین شهر خلاق دنیا معرفی شود".

بامیان درسال 2015 میلادی ازسوی کشور های عضو سارک به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان معرفی شد.

والی بامیان می گوید انتخاب شدن بامیان به عنوان یکی از شهر های خلاق جهان آثار ونتایج مثبت فرهنگی وتمدنی را برای افغانستان به دنبال خواهد داشت.

فرهنگیان وفعالین مدنی ولایت بامیان می گویند که پیوستن بامیان به شبکه شهر های خلاق جهان تنها برای پیشرفت اقتصادی مفید نبوده بلکه سبب کسب تجارب وتبادله فرهنگ بین اعضای این شبکه خواهد شد.

بامیان از ولایات مرکزی افغانستان بوده که هشت آبده تاریخی قبل از تاریخ درنزد سازمان فرهنگی یونسکو، به عنوان میراث فرهنگی جهان بشریت ثبت است.

مسئولین اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان می گویند که انتخاب بامیان به عنوان یکی از شهر های خلاق جهان پیامد های مثبت درجهت رشد صنعت گردشگری خواهد داشت.

احمد حسین احمدپور آمر اطلاعات اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان دراین باره به صدای امریکا گفت:" برگزیده شدن بامیان به عنوان یکی از شهر های خلاق جهان دربخش صنایع دستی وهنرهای مردمی سبب می شود که این ولایت بصورت درست برای جهانیان به معرفی گرفته شود".

او می گوید یکی از پیامد های مثبت این امر رشد صنعت سیاحت درولایت بامیان است که پیامد های مثبت بر اقتصاد بامیان وافغانستان خواهد گذاشت.

سازمان یونسکو اخیرأ شهرهای فرهنگی ومهم کشور های دنیا را براساس معیارهای چون فرهنگ وهنربومی وداشته های فرهنگی آن ولایات نامزد شهر خلاق جهان می نمایند.

مسئولین اتحادیه سیاحان بامیان نامزد شدن این ولایت را به عنوان یکی ازشهر های خلاق جهان برای معرفی این ولایت مفید می خوانند.

لطیف عظیمی مسئول بخش تجارت اتحادیه سیاحان بامیان می گوید:" انتخاب بامیان به عنوان یکی ازشهر های خلاق جهان داشته های فرهنگی، طبیعی و تولیدات محلی این ولایت را برای جهانیان معرفی می کند وازسوی هم پیام صلح را ازطرف افغانستان به جهانیان میرساند".

شبکه شهرهای خلاق جهان، درماه اکتبر سال 2004 میلادی به دنبال تصمیمی که توسط یکصد و هفتادمین هیات اجرایی یونسکو گرفته شد، ایجاد گردید. این طرح سازمان علمی وفرهنگی یونسکو برای ایجاد تنوع فرهنگی شهرهای خلاق دنیا راه اندازی شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG