لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان عضو شبکۀ شهرهای خلاق جهان شد


 هشت آبده تاریخی بامیان به عنوان میراث فرهنگی معروض به خطر جهان درنزد یونسکو ثبت شده است.
هشت آبده تاریخی بامیان به عنوان میراث فرهنگی معروض به خطر جهان درنزد یونسکو ثبت شده است.

ولایت بامیان درمرکز افغانستان، دربخش صنایع دستی وهنرهای ظریف بومی، عضوشبکه شهرهای خلاق جهان را کسب کرد.

بامیان درسال ۲۰۱۵ میلادی رسمأ از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد( یونسکو) درجمع ۱۱۶ شهرخلاق جهان نامزد شده بود.

سازمان یونسکو دروب سایت خود نوشته است که یرینا بوکوا ، مدیر عمومی یونسکو اعلام کرده است که شبکه‌ی شهرهای خلاق جهان امسال، ۴۷ شهر جدید را در جمع خویش میزبانی می‌ کند.

یکی ازشاخص عضویت بامیان در جمع شهرهای خلاق جهان، درکنارداشتن صد آبده تاریخی، صنابع دستی و فرهنگ بومی این ولایت خوانده شده است.

سارا نوشادی مسئول برنامه های فرهنگی یونسکو درافغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" یونسکو با همکاری شاروالی بامیان چند ماه قبل این ولایت را به بخاطر داشتن صنایع دستی وهنرهای بومی نامزد شبکه شهرهای خلاق جهان کرد که اکنون ولایت بامیان رسمأ عضویت این شبکه را کسب کرده است".

شبکه شهرهای خلاق جهان درسال ۲۰۰۴ میلادی ازسوی یونسکو ایجاد شد وهدف عمده آن تأمین روابط فرهنگی یاد شده است.

از سال ۲۰۰۴ به این طرف شبکه ی شهرهای خلاق جهان، از سوی یونسکو راه ‌اندازی شده که مجموعاً ۱۱۶ شهر مهم دنیا، شامل این شبکه شده و در نزد یونسکو به ثبت رسیده است.

احمد حسین احمد پورآمر اطلاعات اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" عضویت بامیان درشبکه شهرهای خلاق جهان، پیام صلح را از افغانستان به جهانیان خواهد رساند.

آقای احمد پور گفت:" نشست ها وجلسات که بین شبکه شهرهای خلاق جهان برگزارمی شود سبب خواهد شد که صنایع دستی وداشته های فرهنگی افغانستان بخصوص ولایت بامیان به اعضای این شبکه ودنیا به معرفی گرفته شود".

بامیان از ولایات باستانی افغانستان است که هشت آبده تاریخی آن به عنوان میراث فرهنگی معروض به خطر جهان درنزد یونسکو ثبت شده است.

نمد، برک، گلیم، قالین، خامک دوزی وده ها نوع صنایع ظریف دوزی دیگراز جمله صنایع دستی بامیان است.

بر اساس اعلامیه‌ی سازمان علمی وفرهنگی یونسکو، فعالیت‌های فرهنگی وهنری، شهرت، طراحی، فیلم، غذا، ادبیات، موسیقی و صنایع دستی؛ معیارهای گزینش شهرها در جمع شبکه‌‌ ی شهرهای خلاق جهان، به شمار می‌ روند.

هدف از معرفی شهرهای خلاق کشورهای جهان ازسوی اداره یونسکو، گسترش روابط فرهنگی و توسعه دوامدار خوانده شده است.

قرار است نشست سالانه‌ی شبکه‌ی شهرهای خلاق جهان، در ماه سپتمبر ۲۰۱۶ در شهر آستر سوند سویدن برگزار شود.

بامیان درسال ۲۰۱۵ میلادی ازسوی اتحادیه همکاری های جنوب آسیا( سارک) به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان شناخته شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG