لینک های دسترسی

Breaking News

شوروهیجان مردم بامیان، به استقبال از جشن سارک


گفته می شود که بیش از 500 مهمان داخلی وخارجی ازولایات وکشورهای مختلف دراین جشن دعوت شده است
گفته می شود که بیش از 500 مهمان داخلی وخارجی ازولایات وکشورهای مختلف دراین جشن دعوت شده است

شهر باستانی بامیان، این روزها حال وهوای دیگری به خود گرفته است. بیرق های سه رنگ کشور دراطراف جاده ها واشتیاق بی سابقه صدها میهمان داخلی وخارجی، فضای صلح آمیز این ولایت را رنگین تر ساخته است.

مهمانان تازه وارد از ولایات وکشورهای مختلف، لحظه شماری می کنند تا زنگ اولین پایتخت فرهنگی سارک به صدا درآمده تماشاگر بزرگترین جشنواره فرهنگی باشند.

این ولایت باهوای گوارا، دره های سرسبز ومنظره منحصربه فرد، گویا امسال همگام با سارک،بهار بی سابقه ای را آغاز کرده است وحتی صلصال وشهمامه با نور برق دراین شب های تاریک، روشنایی را تجربه می کنند.

گفته می شود که بیش از 500 مهمان داخلی وخارجی ازولایات وکشورهای مختلف دراین جشن دعوت شده واکنون درهوتل های چهار وپنج ستاره بامیان جابجا شده اند.

محمد آصف مبلغ سرپرست اداره محلی ولایت بامیان، که دراین روزها شدیدأ مصروف هماهنگی برنامه های سارک است می گوید:" آمادگی های لازم برای برپایی جشن سارک در روز جمعه 15 جوزا گرفته شده است ودراین جشن بین المللی هزاران مهمان داخلی وخارجی خواهیم داشت".

آقای مبلغ می گوید:" این برنامه صبح روز جمعه با حضور مقامات دولت افغانستان، سفرا و وزیران فرهنگ کشورهای عضو سارک آغاز می شود ودر روز دوم برنامه های فرهنگی، هنری وتفریحی برای مهمانان داخلی درنظر گرفته شده است".

مسئولین دراین ولایت اطمینان می دهند که جشن فرهنگی سارک که بامیان رسمأ به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان، اعلام می شود بی سابقه وبهتر ازجشن پایتخت تمدن کشورهای اسلامی برگزارخواهد شد.

سرپرست اداره محلی ولایت بامیان می گوید که پنج هوتل مجلل این ولایت را از ده روز به این سو برای مهمانان آماده کرده وبه دلیل افزایش تعداد مهمانان داخلی با کمبود جای مواجه شده اند.

به گفته ی او لیلیه پوهنتون این ولایت را برای مهمانان داخلی که از وزارت خانه های کشور دراین جشن حضور می یابند اختصاص داده است که ظرفیت حدود 450 نفر را دارد.

خانواده های بامیانی نیز آمادگی گرفته اند تا مهمان خانه هایشان را برای پذیرایی ازدوستان وفامیل هایشان آماده سازند.

فاطمه یکی ازباشندگان این ولایت که درحال پاک کاری منزلش است به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" در هوتل های بامیان اتاق باقی نمانده ومن مهمانخانه منزلم را برای پذیرایی از مهمانانی که ازکابل می آیند آماده کرده ام".

ازسویی هم شرکت های ساختمانی وسرک سازی بامیان، برای آماده سازی این ولایت قسمتی ازسرک خاکی داخل شهر را قیر ریزی کرده اند.

محمد امین رییس شرکت بامیان گلوبل می گوید که سرک زیرمیدان هوایی بامیان را به طول 325 متر وعرض 7 متر، با هزینه حدود 180 هزار دالر امریکایی قیر ریزی کرده ایم تا مردم وشرکت های سرک سازی این ولایت نیز سهم فعال درآماده سازی بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک گرفته باشند.

مسئولین امنیتی بامیان نیز اطمینان می دهند که در روز های جشنواره بین المللی سارک، واعلام شدن بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان هیچ رویداد امنیتی اتفاق نخواهد افتاد.

جنرال خدایار قدسی قوماندان امنیه ولایت بامیان می گوید که آمادگی های لازم برای تأمین امنیت جشن سارک گرفته شده است وهیچ مشکل امنیتی در روز های جشن بروز نخواهد کرد.

قرار است فردا جمعه با حضور هیئت بلند پایه کشورهای عضو سارک ودولت افغانستان، جشن فرهنگی انتخاب بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی این سازمان آغازشود. در روز دوم این جشن دره فولادی وسلسله کوه های بابا دراین ولایت به افتخار پایتخت فرهنگی سارک، ساحه حفاظت شده طبیعی اعلام می شود.

باشندگان ولایت بامیان هم با شور ونشاط خاصی منتظر برگزاری این جشن فرهنگی هستند واعلام شدن این ولایت را به عنوان اولین پایتخت فرهنگی سارک، افتخار بی نظیر برای مردم افغانستان میدانند.

همچنان شماری ازفرهنگیان وباشند گان این ولایت از دولت می خواهند که جهت حفظ آبده های تاریخی و وبازسازی بامیان توجه جدی نمایند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG