لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان رسمأ پایتخت فرهنگی سارک اعلام شد


اقای دانش در این مراسم گفت:سارک با دادن این لقب ، نه تنها به فرهنگ بامیان، بلکه به فرهنگ و تاریخ تمام افغانستان ارج گذاشته است.
اقای دانش در این مراسم گفت:سارک با دادن این لقب ، نه تنها به فرهنگ بامیان، بلکه به فرهنگ و تاریخ تمام افغانستان ارج گذاشته است.

در این جشنواره بین المللیْ سرور دانش معاون ریاست جمهوری، عبدالباری جهانی وزیراطلاعات وفرهنگ افغانستان، محمد محقق معاون ریاست اجرائیه، معاون مجلس سنا و نمایندگان سریلانکا، بنلگه دیش، هند، پاکستان، بوتان و سایر کشورهای عضو سازمان سارک، حضور دارند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری کشور جشنواره ، معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک را از مهمترین رخداد های فرهنگی در چند سال اخیر در افغانستان خواند.

آقای دانش گفت: سازمان سارک با دادن این لقب به بامیان، نه تنها به فرهنگ این ولایت، بلکه به فرهنگ و تاریخ تمام افغانستان ارج گذاشته است.

بامیان از ولایات باستانی در مرکز کشور است که دو مجسمه تخریب شده بودا و ده ها آثار تاریخی و مناظر طبیعی آن توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات وفرهنگ کشور با اظهار امید واری گفت که انتخاب بامیان به عنوان پایخت فرهنگی سارک زمینه هماهنگی وهمدلی بین کشورهای جنوب آسیا را بیشتر خواهد ساخت.

با این حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، انتخاب بامیان به عنوان نخستین مرکز فرهنگی سازمان سارک را فرصتی مهم برای توسعه گردشگری در این ولایت خوانده است.

آقای جهانی همچنان از وضعیت ناگوار آثار تاریخی و میراث های بامیان ابراز نگرانی کرده است.

او از کشورهای عضو سازمان سارک خواسته است که در زمینه حفظ این میراث های فرهنگی جهانی، با دولت افغانستان همکاری کنند.

دراین مراسم ساحه دره فولادی ولایت بامیان نیز ازسوی مصطفی ظاهر رییس اداره محیط زیست به عنوان اولین ساحه حفاظت شده افغانستان نامگذاری شد.

باشندگان ولایت بامیان امیدوارند که با افتتاح این ولایت به عنوان اولین پایتخت فرهنگی سارک توجه جهانیان بخصوص کشورهای آسیایی جنوبی بیشتر گردد.

قرار است فردا برنامه دیگری به همین مناسبت دربند امیر اولین پارک ملی کشور برگزارشود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG