لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان برای دومین جشنواره سارک آماده می شود


اولین جشنواره فرهنگی هنری این سازمان به تاریخ ۱۵ جون سال جاری درمرکز ولایت بامیان برگزارشد.
اولین جشنواره فرهنگی هنری این سازمان به تاریخ ۱۵ جون سال جاری درمرکز ولایت بامیان برگزارشد.

مسئولین محلی بامیان می گویند که دراین جشنواره، برنامه هایی چون نمایش، فلم کشورهای عضو سارک، نمایش غذاهای محلی هشت کشور، کنسرت فرهنگی هنری و موسیقی محلی اجرا می شود.

نمایشگاه های صنایع دستی محلی، کمپ هنری سارک ونمایش مجسمه بودای صلصال با نور سه بعدی از دیگرگوشه های این جشنواره خواهد بود.

محمد طاهر زهیر والی بامیان برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری سارک را دراین ولایت ارج گذاری به فرهنگ وتمدن کهن افغانستان می خواند.

والی بامیان گفت" به تاریخ ۲ سنبله سال جاری، پنج برنامه مختلف به استقبال جشن فرهنگی هنری وبین المللی سارک درولایت بامیان اجرا می شود".

آقای زهیر گفت معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای جنوب آسیا یک رویداد مهم وتاریخی درفرهنگ وتمدن افغانستان است که برای اولین بار این افتخار به نام بامیان به ثبت خواهد رسید.

بامیان درسال جاری میلادی ازسوی سازمان سارک به عنوان اولین پایتخت فرهنگی اتحادیه همکاری های جنوب آسیا نامگذاری شده است.

کبیر دادرس رییس اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان می گوید که تمام آمادگی های لازم جهت برگزاری دومین جشنواره فرهنگی هنری سارک، با برنامه های متنوع گرفته شده است.

آقای دادرس گفت" این برنامه های فرهنگی هنری در مرکز ولایت بامیان و پارک ملی بند امیر درطی پنج روز برگزار می شود".

اولین جشنواره فرهنگی هنری این سازمان به تاریخ ۱۵ جون سال جاری درمرکز ولایت بامیان برگزارشد.

قرار است در دومین جشنواره منطقوی سارک درولایت بامیان بیش از ۳۰ مهمان خارجی از کشورهای جنوب آسیا نیز اشتراک نمایند.

مسئولین امنیتی بامیان نیز از تدابیر امنیتی ویژه درجریان برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری سارک خبرمی دهند.

سمونمل محمد علی لکزی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بامیان می گوید" با وجودی که بامیان امن است اما نیروهای امنیتی ما، تدابیر خاص امنیتی را از ده روز قبل روی دست گرفته اند که امید واریم در روز های برگزاری جشن هیچ رویداد امنیتی واقع نشود".

مسئولین می گویند که مسئولیت تأمین امنیت دومین جشنواره منطقوی سارک به دوش نیروهای امنیتی بامیان بوده وهیچ نیروی کمکی از کابل خواسته نمی شود.

در مراسم افتتاح ونامگذاری بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی سارک، دست کم 300 نفرازنیروهای امنیتی کمکی از کابل به بامیان، آمده بودند همچنان ده ها مهمان خارجی وهزاران اشتراک کننده داخلی حضور داشتند.

فرهنگیان وباشندگان ولایت بامیان نیز برای برگزاری دومین جشنواره بین المللی سارک آمادگی های خاص گرفته اند.

عزیز فرهمند یکی از فرهنگیان بامیان می گوید" جشنواره اول که مراسم افتتاحیه بود به دلیل تدابیر امنیتی شدید بیشتر رنگ وبوی رسمی وامنیتی به خودر گرفته بود که کمترمردم عام اشتراک کردند اما دراین جشن فرصت خوبی برای شهروندان کشور فراهم خواهد شد تا دراین برنامه ها اشتراک نمایند".

در اولین جشنواره منطقوی سارک، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات وفرهنگ اشتراک کرده بودند که این جشنواره ها را برای بهبود وضعیت سیاحت درکشوربخصوص ولایت بامیان مهم یاد کردند.

اکنون نیز امید می رود که با بهبود امنیت در افغانستان وبرگزاری این جشنواره ها یک باردیگر بامیان به عنوان اولین پایتخت فرهنگی سارک و یک ولایت سیاحتی جایگاه خود را درسطح منطقه دوباره یابد.

ولایت بامیان با داشتن صد ها آبده تاریخی ادوار مختلف گذشته، ازولایات باستانی کشور است که یک ماه قبل به عنوان بهترین شهر خلاق جهان، ازسوی سازمان علمی، فرهنگی وآموزشی ملل متحد، نامزد شبکه شهرهای خلاق دنیا شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG