لینک های دسترسی

Breaking News

تدویر هشتمین جشنوارۀ فرهنگی راه ابرایشم در بامیان


شهر بامیان، نمای از جای خالی بت بامیان
شهر بامیان، نمای از جای خالی بت بامیان

جشنواره فرهنگی، هنری وموسیقی راه ابریشم با برنامه های مختلف چون کنسرت موسیقی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایش بازی های محلی در ولایت بامیان برگزار شد.

جشنواره راه ابریشم به دلیل اهمیت تاریخی آن از سال ۲۰۰۹ میلادی به اینسو در ولایت امن که آبده های تاریخی آن مثل مجسمه‌های تخریب شده بودا، شهرغلغله، شهرضحاک ومناظرطبیعی ودل پذیرآن چون بند امیر، دره فولادی، دره هاجر شهرت جهانی یافته است؛ برگزارشد.

این جشنواره دو روزه در مقابل مجسمه فروریخته صلصال با برنامه های متنوع و هنرنمایی آریانا سعید، وحیدقاسمی، آرش بارز و سایرهنرمندان محلی با شعر و دمبوره و آهنگ محلی برگزار شد.

برنامه‌های تفریحی این جشنواره توأم با اجرایی موسیقی ملی و محلی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه نقاشی، ریسمان‌کشی، کشتی‌گیری و مسابقه لنگی‌بازی در مرکز بامیان و بند امیر بود.

آریانا سعید و آرش بارز نیز در این جشنواره هنرنمایی کردند.
آریانا سعید و آرش بارز نیز در این جشنواره هنرنمایی کردند.

این جشنواره به ابتکار اداره اطلاعات و فرهنگ و نهاد همبستگی زنان افغان دایرشده است. کبیردادرس رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان می‌گوید:" هرسال جشنواره راه ابریشم در بامیان برگزارمی‌شود و امسال برای دو روز با برنامه های مختلف چون نقاشی، اجرای آهنگ های محلی وملی، نمایشگاه صنایع دستی وسایربرنامه های فرهنگی برگزار شد".

آقای دادرس می‌گوید که برگزاری این جشنواره ها سبب افزایش پنجاه درصدی سیاحان داخلی در بامیان شده است و اگر امنیت راه های مواصلاتی این ولایت تأمین شود آمار سیاحان، بیشتر از این نیز افزایش خواهد یافت.

منبع اصلی درآمد مردم ولایت بامیان از طریق زراعت ومالداری تأمین می‌شود. اما مسئوولان هدف از راه اندزای این جشنواره ها را تشویق و رشد صنعت سیاحت در آن ولایت یاد می‌کنند.

ملالی ذکریا رئیس نهاد همبستگی زنان افغان و یکی ازبرگزارکنندگان این جشنواره می‌گوید:" خوشبختانه امسال شمار اشتراک کنندگان جشنواره به ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر می‌رسید این نشان می‌دهد که علاقه مندی مردم وجوانان بامیان به هنر و سینما بیشتر است و خودمان تلاش خواهیم کرد که در آینده نهاد همبستگی زنان افغان در بخش هنر و سینما در این ولایت بیشترکارنماید".

برگزار کنندگان این جشنواره گفتند که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر اشتراک کرده بودند.
برگزار کنندگان این جشنواره گفتند که بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر اشتراک کرده بودند.

خانم ذکریا می‌گوید درسال های آینده نهاد همبستگی زنان افغان تلاش خواهد کرد باتوجه به علاقه مندی دختران بامیان، یک مرکزسینما وتیأتر را در آن ولایت ایجاد کند.

فاطمه فرهمند یکی ازاشتراک کنندگان جشنواره راه ابریشم که از ولایت هرات آمده است می‌گوید:" من خیلی خوشحالم که همچو برنامه با حضور دخترخانم ها و آقایان برگزارمی‌شود و مردم حضور پررنگ و گرم دارند؛ این برنامه واقعآ برای مردم افغانستان یک نیاز است چون لحظه ای شهروندان کشور را از تشویش های طالبان و داعش بیرون آورده در فضای صمیمی به خوشحالی می‌پردازند".

مسئوولان محلی بامیان می‌گویند که با راه اندازی این جشنواره ها و رشد صنعت سیاحت در آن ولایت، زمینه ای یک درآمد پایدار برای باشندگان بامیان نیز فراهم خواهد شد.

به گفته‌ای مقام‌ها با توجه به افزایش ناامنی درکشور، درسال جاری خورشیدی حدود ۲ صدهزار سیاح داخلی از بامیان و بند امیر دیدن کرده اند.

درولایت بامیان طی بیش از یک ونیم دهه اخیر نهاد های مختلف دولتی و غیردولتی با راه اندازی همچو جشنواره ها زیر نام "جشنواره راه ابریشم، مسابقات بایسکل رانی، راه اندازی مسابقات بین المللی اسکی در فصل زمستان و برگزاری کنسرت های موسیقی" در تلاش احیاء مجدد صنعت سیاحت در آن ولایت اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG