لینک های دسترسی

Breaking News

موجودیت کمیته های موازی، ورزش اسکی را نیز متاثر ساخت


اعتراض اسکی بازان بامیانی
اعتراض اسکی بازان بامیانی

موجودیت کمیته های موازی المپیکی و غیر المپیکی، همانند سایر ورزش ها، اکنون بر فعالیت ها و نحوۀ ورزش تازه قامت افراشتۀ اسکی نیز سایه انداخته است.

ورزشکاران دربامیان می‌گویند که فدراسیون موازی اسکی که درکابل تشکیل شده است، اعضای یک خانواده را زیرنام تیم ملی اسکی، به نمایندگی ازافغانستان در مسابقات اسکی کوریا فرستاده است.

آنان طی گردهمایی اعتراضی در اولین پارک اسکی افغانستان در ولایت بامیان، روز جمعه از ریاست جمهوری افغانستان و ریاست تربیت بدنی آن کشور خواستند به مشکلات بخش ورزش اسکی توجه جدی کند.

برخی ازمعترضان می‌گویند با آنکه ریاست عمومی تربیت بدنی، فدراسیون ملی اسکی را در بامیان ایجاد کرد؛ اما، اخیراَ یک فدراسیون موازی در کابل از سوی ریاست المپیک به رهبری ظاهر اغبر نیز ایجاد شده است که افراد را برای انجام تمرینات و اشتراک در رقابت ها، به خارج از افغانستان می فرستد.

افضل نوری رئیس فدراسیون اسکی دربامیان می‌گوید:" فدراسیون ملی اسکی افغانستان دوسال قبل در بامیان ایجاد شد و رسمأ جواز فعالیت اخذ کرد و خوشبختانه ما توانستیم در بهار امسال، عضویت فدراسیون جهانی اسکی را به دست آوریم اما در یک شب تحت نام فدراسیون ملی اسکی درکابل، تیم ملی تشکیل شده و ذریعه یک ایمیل عضویت ما را از فدراسیون جهانی اسکی صلب کرده و یک عده افراد را هفته گذشته که عضو یک خانواده اند برای تمرینات، به کوریا فرستادند".

آقای نوری می‌گوید که در زمستان سال‌های 93، 94 و امسال نزدیک به 10 نفر که عضو یک خانواده اند تحت نام تیم ملی اسکی افغانستان که هنوز تشکیل نشده است، به خارج رفته اند.

هر سال با زمین گیر شدن برف در کوه های بامیان، رقابت های اسکی در آن ولایت برگزار می شود.
هر سال با زمین گیر شدن برف در کوه های بامیان، رقابت های اسکی در آن ولایت برگزار می شود.

این در حالیست که همه ساله رقابت های ملی اسکی در دامنۀ کوه های اطراف شهر بامیان برگزار می شود که طی چند سال اخیر حضور ورزشکاران خارجی را نیز شاهد بوده است.

مقامات ریاست عمومی تربیت بدنی افغانستان می‌گویند که آنان در سال گذشته، فدراسیون ملی اسکی افغانستان را پس از یک بررسی در بامیان ایجاد کرده است.

همایون خیری رئیس عمومی تربیت بدنی افغانستان دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" ما سال گذشته تصمیم گرفتیم که فدراسیون اسکی افغانستان را در بامیان ایجاد کنیم، چون درآن ولایت اسکی صورت می‌گیرد واین کارانجام شد؛ اما افراد استفاده جو که کمیته های موازی ساخته اند، دست به استفاده جویی ها می‌زنند که متأسفانه فدراسیون هایشان هم جواز رسمی فعالیت ندارند".

آقای خیری می‌افزاید که هردو کمیته ملی المپیک افغانستان به دلیل سپری شدن چهارسال وعدم برگزاری انتخابات، اکنون مشروعیت ندارند و تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون جریان دارد.

رئیس عمومی تربیت بدنی افغانستان، کمیته المپیک به رهبری آقای اغبر و فدراسیون اسکی کابل را متهم به استفاده جویی کرده و اعتراض ورزشکاران بامیان را حق به جانب می خواند.

هر چند در ده های گذشته نیز برخی از افراد مانند یوسف کارگر غرض انجام رقابت های اسکی به نمایندگی از افغانستان در رقابت ها و تمرینات شرکت کرده است اما فدراسیون و فعالیت رسمی اسکی در افغانستان از سال 2011 میلادی در ولایت بامیان، رواج یافته است که اکنون تعداد ورزشکاران اسکی در آن ولایت به صدها نفرمی‌رسد.

معترضین: فدراسیون کابل یک گروه را بدون آزمایش قبلی به عنوان تیم ملی انتخاب کرده است.
معترضین: فدراسیون کابل یک گروه را بدون آزمایش قبلی به عنوان تیم ملی انتخاب کرده است.

داوود کارگر که ازسوی کمیته المپیک به رهبری آقای اغبر به حیث مربی تیم ملی اسکی افغانستان معرفی شده است، فدراسیون اسکی موجود در بامیان را غیرقانونی می‌خواند.

آقای کارگر می‌گوید:" ورزشکارانی که به کشورکوریا رفته، عضویک خانواده نیستند وهدف ما رشد ورزش اسکی است چه من باشم ویاآقای افضل نوری، ورزش اسکی باید درافغانستان رشد کند اما من نمی دانم کی افضل نوری را به حیث رئیس کمیته ملی المپیک معرفی کرده است؟".

اسکی بازان در ولایت بامیان از نهاد ریاست جمهوری و ریاست عمومی تربیت بدنی افغانستان می‌خواهند که هرچه زودتر به مشکلات اسکی بازان رسیدگی شده، اعضای تیم ملی اسکی طی یک مسابقه و حضور هیئت با صلاحیت انتخاب شوند.

محبوب الله محبوب و نسیمه دو تن از اسکی بازان بامیانی می‌گویند که درمسابقات کوریا، چند نفر از سوی فدراسیون تازه تأسیس اسکی در کابل معرفی شده اند که اصلآ با ورزش اسکی آشنایی ندارند.

نسیمه به رادیوآشنا گفت "اکنون که این کار صورت گرفته، اعتراض ما اینست تا در آینده حق ما خورده نشده و تیم ملی براساس شایستگی انتخاب شود."

این درحالیست که اکنون درکابل دو کمیته المپیک به رهبری ظاهراغبر و سرپرستی محمود حنیف، فعالیت دارند که در بسیاری موارد به دلیل موجودیت اختلاف نظر و غیرقانونی خواندن فعالیت‌های همدیگر، مشکلات ورزشکاران رشته های مختلف، در پایتخت و ولایات، چند برابرشده است.

این دو گونگی در ورزش افغانستان باعث گردیده تا بیشتر ورزشکاران به نام المپیک تحت قیادت افراد مختلف از رقابت های ملی و بین المللی باز مانند. عدم حضور ورزشکاران تکدواندو در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برازیل نیز زادۀ همین اختلافات بوده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG