لینک های دسترسی

Breaking News

ساحات حفاظت شده بامیان، در معرض خطر قرار دارند


بامیان ولایت تاریخی افغانستان
بامیان ولایت تاریخی افغانستان
بند امیر و سلسله کوهای بابا در بامیان و دره هاجر در ولسوالی کهمرد این ولایت، ازجمله ساحات حفاظت شده است که با داشتن مناظر طبیعی و منحصربه فرد، توجه هر سیاح و بیننده را به خود جلب می کند.

با وجودی که این ساحات هر کدام به عنوان ساحه حفاظت شده از سوی دولت افغانستان و اداره محیط زیست کشور، اعلام شده است اما کار چندانی جهت حفظ آن صورت نگرفته و هنوز هم مردم بصورت بی رویه ازگیاهان، علفچرها و جنگلات آن استفاده می کنند.

بند امیر درسال ١٣٨٨ خورشیدی رسمأ ازسوی دولت و اداره محیط زیست افغانستان، به عنوان پارک ملی اعلام شد.

اما اکنون فعالان محیط زیست می گویند که مردم به دلیل عدم آگاهی از فواید این مناظر طبیعی؛ زمین های این ساحات را با تراکتور قلبه کرده گندم للمی زرع می کنند.

بند امیر ولایت بامیان
بند امیر ولایت بامیان

محمد، مدیر بخش ساحات حفاظت شده اداره زراعت بامیان دراین باره می گوید " باشندگان ساحه بند امیر، نیازبه برنامه های آگاهی دهی دارند زیرا آنان به دلیل عدم آگاهی از اضرار تخریب ساحات حفاظت شده، بوته های کوهی را قطع کرده بحیث مواد سوخت استفاده می کنند، دشت های نزدیک این پارک را که مملو ازگیاهان کوهی است قلبه نموده للم می کارند وگاه گاهی شکارهای غیرقانونی نیز دراین ساحات مشاهده شده است".

از سویی هم سلسله کوهای همیشه پر برف بابا که منبع معتبر آب دریاهای بغلان - کندز، آمو، هلمند وهریرود، به شمارمی رود در سال گذشته درلیست ساحات حفاظت شده ملل متحد به ثبت رسید که امید واری هایی را جهت جلب گردشگران بیشتر وقطع شکارهای غیرقانونی بوجود آورد.

با این حال فعالان امور محیط زیست می گویند برنامه هایی که جهت حفظ و توسعه هرچه بیشتر و احیاء حیات وحش این ساحه حفاظت شده اعلام شده بود جنبه عملی به خود نگرفته است.

ذکرالله صاپی کارشناس امور محیط زیست و استاد پوهنتون کابل که برنامه های تحقیقاتی را درباره بند امیر وساحه حفاظت شده کوه بابا انجام داده است به رادیوآشنا صدای امریکا گفت " ما ازملل متحد تشکرمی کنیم اما دولت افغانستان، تا هنوزکارموثرجهت حفظ توسعه این ساحات انجام نداده است".

او افزود " من نگران آن هستم که ازاثر بی توجهی دولت افغانستان، بند امیر اولین پارک ملی کشور که خطرات ناشی ازتجمعات آنرا تحدید می کند تخریب گردد".

سلسله کوه های پوشیده ازبرف بابا برعلاوه این که منبع آب بزرگ افغانستان به حساب می آید با داشتن بیشتراز٢٠ حوض آب طبیعی با رنگ لاجوردی مکان امنی برای حیات وحش محسوب می شود.

این حوض های آب طبیعی با عمق ١٥ تا ٢٠ متر و مساحت ١٢ تا ١٥ جریب زمین در قسمت های مختلف ارتفاعات کوه بابا موقعیت دارند.

بلندترین قله این سلسله کوه ها به نام شاه فولادی یاد می شود که بیش از٥١۴٧ متر ازسطح بحر ارتفاع دارد و درجنوب مرکز بامیان موقعیت دارد.
ولایت بامیان
ولایت بامیان

با این حال محمد شریف پویا، رییس اداره محیط زیست بامیان می گوید " تلاش ها جریان دارد تا با همکاری موسسات و نهاد های حفاظت از محیط زیست و حیات وحش درکشور برنامه های مختلف دراین ولایت تطبیق گردد".

او می افزاید " ازسال گذشته تا کنون برنامه های مختلف آگاهی دهی برای مردم دره فولادی، بند امیر و قاضان که در دامنه های سلسله کوه های بابا زیست دارند دایر شده است".

آقای پویا می گوید که اداره عمومی محیط زیست افغانستان با همکاری وزارت زراعت کشور درتلاش آن است تا برعلاوه حفظ و تقویت انواع بومی حیوانات وحشی موجود دراین ساحات؛ انواع جدیدی ازخارج برای تکثیر آورده شود".

آگاهان می گویند دولت و موسسات ملی و بین المللی باید وابستگی شدید مردم را از استفاده بی رویه ی مواد طبیعی این ساحات کاهش دهد تا ازتخریب زینت طبیعی این زیبایی های منحصر به فرد جلوگیری به عمل آید. در غیر آن افات طبیعی مدحش دامنگیر بامیان نیز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG