لینک های دسترسی

Breaking News

بزرگترین نمایشگاه فرهنگی هنری در بامیان


اولین نمایشگاه فرهنگی هنری تحت عنوان 'بسوی روشنایی' با نمایش بیش از سه صد آثار هنری نقاشان با رنگ روغنی، خطاطی، تصاویر و صنایع دستی زنان در ولایت بامیان گشایش یافت.

برگزار کنندگان این نمایشگاه می گویند در این نمایشگاه سه روزه، آثار هنری حدود پنجاه هنرمند به نمایش گذاشته شده است که بیانگر فرهنگ کهن و چند هزار ساله از دوره های مختلف تاریخی بامیان است.

عزیز فرهمند، مسئول موسسه روانی اجتماعی (IPSO) در بامیان و یکی از برگزار کنندگان این نمایشگاه می گوید هدف اصلی آنان از برگزاری این نمایشگاه فرهنگی هنری، شناسایی استعداد های گمنام و نا شناخته است.

او می گوید "ما درجریان کار خود با افراد زیادی برخوردیم که علاقه مندی، توانایی واستعداد فوق العاده کارهای هنری را داشتند، اما فرصت ها و امکانات برای این هنرمندان فراهم نبوده و موسسه بین المللی روانی اجتماعی ایپسو آثار آنان را به نمایش گذاشته است تا تشویقی باشد برای این هنرمندان".

توجه دولت

بازدید کنندگان این نمایشگاه و هنرمندان با استقبال گرم از این نمایشگاه فرهنگی هنری، خواستار برگزاری بیشتر همچو نمایشگاه ها شده از دولت خواستند تا توجه بیشتری نسبت به هنرمندان و فرهنگیان این ولایت داشته باشند.

شیما ظفری یکی ازفرهنگیان ولایت بامیان دراین باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "متأسفانه وزارت اطلاعات وفرهنگ درگذشته نسبت به هنرمندان توجه کمتری داشته است".

شیما که درحال بازدید از چند اثر نقاشی با رنگ روغنی است می گوید "در هر اثر هنری که چه اطفال در روی کاغذ رسامی کرده اند وچه هنرپیشه های دیگر به تصویرکشیده اند نمونه تاریخ کهن بامیان و احساس درد و رنج زنان، اطفال ومردم این ولایت است".

علی رضا رحیمی یکی ازاین هنرمندان که حدود 30 اثر هنری اش با رنگ روغنی درتابلو هایی به اندازه های متفاوت به نمایش گذاشته شده است می گوید "براساس روایات تاریخی "هیوانت سانگ زایرچینی" اولین نقاشی های رنگ روغنی دربامیان کارشده بود ومن هم علاقه دارم تا موضوعاتی که بیشتر درجامعه بامیان احساس می شود آن را روی تابلو با رنگ روغنی به تصویر بکشم".

ازسویی هم محمد آصف مبلغ معاون والی بامیان که ازاین نمایشگاه فرهنگی هنری دیدن می کرد به هنرمندان وفرهنگیان بامیان وعده سپرد که تا دوسال آینده مرکزفرهنگی هنری بامیان با بودجه بیشتر از 20 میلیون دالر امریکایی ساخته خواهد شد.

این نمایشگاه فرهنگی هنری که ازسوی موسسه روانی اجتماعی به همکاری مالی وزارت خارجه آلمان راه اندازی شده است به مدت سه روز در مرکز بامیان، ادامه دارد.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG