لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها به حفظ آبادات تاریخی بامیان


مسوولین محلی در ولایت بامیان می‌گویند که تلاش‌ها برای ثبت هشت آبده تاریخی این ولایت در لیست دایمی میراث‌های جهانی جریان دارد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان امیدوار است که هشت ساحه آبدات تاریخی بامیان که اکنون شامل فهرست موقت میراث‌های جهانی یونسکو است تا پایان سال جاری خورشیدی درج لیست دایمی میراث‌های جهانی شود.

برای مساعدشدن معیارها برای ثبت این آبدات، در شش ماه اخیر بیش از ۳۰۰ جریب زمین که در ساحه منظره فرهنگی یونسکو در ولایت بامیان می‌شد، از وجود مراکز تجاری پاک و جلو توسعۀ بی‌رویه این مناطق گرفته شده است.

کبیر دادرس، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید "در پیوند به نگرانی سازمان یونسکو از تخریب ساحات سبز ولایت بامیان، ما ساحات وسیع از وادی بامیان را دوباره سبز کردیم و موتر فروشی‌ها و چوب فروشی‌های که در این وادی بالای ساحات سبز ایجاد شده بود را کاملا به طرف جنوب بامیان منتقل ساختیم و امیدواریم که تا پایان امسال وادی بامیان و هشت آبده تاریخی این ولایت را شامل لیست دایمی یونسکو بسازیم".

مقام های مسوول در بامیان در حالی از درج هشت آبده تاریخی آن ولایت در لیست دایمی میراث‌های جهانی صحبت می کنند که یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) حدود یک سال قبل به دلیل تخریب ساحات سبز و ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه در مربوطات میراث‌های فرهنگی این ولایت، از حذف این ساحات آبدات تاریخی از فهرست موقت این سازمان اظهار نگرانی کرده بود.

رییس اداره اطلاعات‌وفرهنگ بامیان می‌افزاید که اکنون هیچ نگرانی از حذف آبدات تاریخی ولایت بامیان از لیست موقت سازمان یونسکو وجود ندارد.

از سویی هم مسوولین تاکید دارند، بیش از ۱۸۰۰ جریب زمین ساحات تاریخی این ولایت که در مربوطات آبدات جهانی واقع شده است از سوی دولت باید استملاک شود.

شهر تاریخی ضحاک، قلعه کافری الف، قلعه کافری ب، بودای ککرک، شهر تاریخی غلغله، مجسمه‌های صلصال و شه‌مامه و مغاره‌های قل اکرم و قلعه غمی در مرکز ولایت بامیان در سال ۲۰۰۳میلادی رسما از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث‌های جهانی ثبت لیست مؤقت معروض به خطر این سازمان شد.

با آنکه کار بازسازی شهر غلغله در مرکز ولایت بامیان در سه سال اخیر ادامه دارد؛ اما مسوولین اطلاعات‌ و فرهنگ بامیان از تخریب بیش از هفت ساحه دیگر میراث‌های جهانی یونسکو نگرانی دارند.

رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان می‌گوید که اگر روی بازسازی سایر میراث‌های جهانی موجود در بامیان توجه جدی نشود، ممکن این آثار به صورت کلی نابود گردد.

سوی هم برخی باستان‌شناسان انتقاد می‌کنند که دولت در حفاظت و نگهداری آثار تاریخی ولایت بامیان در ده سال گذشته کمتر توجه کرده است.

علی اصغر کمالی مسؤول انجمن باستانشناسان جوان افغان می‌گوید "دولت و مردم مسوولیت دارند تا از آبدات تاریخی شان حفاظت نمایند".

آقای کمالی می‌افزاید که ادارات مسوول حکومتی باید با برگزاری برنامه‌های آموزشی نقش مردم را در حفاظت از آثار باستانی برجسته سازند تا توجه بیشتر به این داشته‌های فرهنگی صورت گیرد.

از سوی دیگر قرار است که تا یک ماه دیگر کار مرمت بودای صلصال از سوی اداره یونسکو نیز آغاز شود.

فعالین مدنی و فرهنگیان ولایت بامیان با استقبال از این اقدام حکومت، می‌گویند درج هشت آبده تاریخی این ولایت در لیست دایمی میراث‌های جهانی توجه جهانیان را نسبت به داشته‌های فرهنگی کشور افزایش می‌دهد.

احمدعلی احمدی یک تن از فرهنگیان ولایت بامیان می‌گوید "ما همواره از اقدامات ادارات مسوول در جهت حفاظت از آثار باستانی بامیان حمایت کردیم و اکنون نیز استقبال می‌کنیم".

بامیان ولایات باستانی است که بیشترین آثار تاریخی دوره بودایی را دارا می باشد. فرهنگیان بامیان تاکید دارند تا برای حفاظت بیشتر آبدات تاریخی این ولایت، ساحات رو به انکشاف باستانی از ملکیت مردم کشیده شود و هرچه زودتر از سوی دولت استملاک گردد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG