لینک های دسترسی

Breaking News

پنجاه هزار معتاد مواد مخدر در بامیان؛ دلایل افزایش


مسوولان اداره مبارزه با مواد مخدر در بامیان، می گویند با وجودی که این ولایت عاری ازکشت کوکنار است اما آمار معتادین دراین ولایت حدود دو برابرافزایش یافته است.

آغا حسین نظری، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت بامیان در گفتگوی خاصی در این باره به رادیو آشنا گفت که درسال گذشته حدود 30 هزار معاد درولایت بامیان وجود داشت اما، امسال این آمار به بیش از50 هزار نفرافزایش یافته است.

رئیس مبارزه با مواد مخدر بامیان می گوید عدم آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر و دلایل چون بیکاری، فقر اقتصادی، سبب شده است که زنان و اطفال نیز در این ولایت قربانی مواد مخدر شوند.

ظاهر یکی ازمعتادان که در ایران به مواد مخدر رو آورده است می گوید که بیش ازده سال در ایران تریاک استفاده کردیم وحدود 5 ماه می شود که به پودر گرفتار شدیم فعلأ درشفاخانه ده بسترتداوی معتادان در بامیان آمدیم تا تداوی شوم.

اعضای شورای ولایتی بامیان نیز دولت را به بی توجهی نسبت به این ولایت متهم کرده می گویند که فقر اقتصادی، بیکاری ونبود مراکز صحی و درمانی مجهز سبب افزایش آمار معتادان در این ولایت شده است.

محمد عزیز شفق، معاون شورای ولایتی بامیان، در این مورد گفت که درتمام ولایت بامیان تنها یک مرکز دولتی با 10 بستر و یک مرکز خصوصی با 20 بستر است که نبود مراکز صحی مجهز در این ولایت که بیش از 50 هزار معتاد باشد بیانگربی توجهی دولت افغانستان است.

با وجودی که درولایت بامیان کوکنار کشت نمی گردد ولی باشندگان این ولایت می گویند نیروهای امنیتی در امر مبارزه با مواد مخدر دراین ولایت کوتاهی کرده است.

سجاد محسنی، سخنگوی شورای علمای بامیان می گوید که دلایلی مثل معاش کم پولیس بامیان نسبت به سایر ولایات افغانستان، نیروهای امنیتی را در امر مبارزه بامواد مخدر در بامیان، بی توجه ساخته است.

اما، مل پاسوال عبدالرزاق ایلخانی قوماندان امنیه ولایت بامیان، اتهاماتی مبنی بر بی توجهی پولیس را نسبت به دستگیری قاچاقچیان رد می کند.

درحالی که صدها میلیون دالر جامعه جهانی صرف مبارزه با مواد مخدر و کشت تریاک در افغانستان شده است اما هنوز هم این کشور، بالا ترین آمار تولید مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.

به باور آگاهان امور، درمحو مواد مخدر نه تنها دولت افغانستان، کوتاهی کرده بلکه جامعه جهانی نیز درقسمت مبارزه جدی با کشت تریاک و تولید مواد مخدر دراین کشورمبارزه جدی ازخود نشان نداده است.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG