لینک های دسترسی

Breaking News

بامیان میزبان دومین جشنوارۀ 'راه ابریشم'


بامیان میزبان دومین جشنوارۀ 'راه ابریشم'
بامیان میزبان دومین جشنوارۀ 'راه ابریشم'

دومین جشنواره فرهنگی – هنری راه ابریشم بامیان روز سه شنبه در استدیوم وزرشی بامیان با سخنان حبیبه سرابی والی بامیان آغاز گردید.

والی بامیان گفت "هدف از برگزاری این جشنواره احیای فرهنگ بومی بامیان است که سالها مردم با آن زندگی کرده و به آن افتخار میکردند، اما بسیاری از این رسوم و عنعنعات امروز فراموش گردیده یا ازبین رفته است."

والی تاکید کرد اگر ما امروز برای احیای میراث های فرهنگی نیاکان مان اقدام نکنیم، نسل آینده به فرهنگی های وارداتی روی خواهند آورد که برای هیچ کس قابل قبول و قابل تحمل نخواهد بود.

رئیس دفتر یوناما در بامیان، نماینده اداره انکشاف بین المللی نیوزیلند (NZAID)، مسئول دفتر انکشافی آغاخان در بامیان (AKDN) و مسئول برنامه اکوتوریزم بامیان از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود که هرکدام در باره نقش و تاثیر اینگونه فیستیوال ها به تفصیل صحبت نموده، و برگزاری چنین جشنواره ها را در انکشاف صنعت توریزم و از طریق آن برای کمک به اقتصاد مردم بامیان مهم وحیاتی دانستند.

درین جشنواره که به مدت شش روز در مرکز بامیان و بند امیر – اولین پارک ملی افغانستان – ادامه خواهد داشت، برنامه های متعددی گنجانیده شده است.

در پایان مراسم افتتاحیه دو گروپ از هنرمندان محلی بامیان و پیشگامان موسیقی مناطق مرکزی بصورت دسته جمعی سه آهنگ را اجرا نمودند.

در دومین روز جشنواره چند تن از هنرمندان پر آوازۀ موسیقی هزارگی شامل صفدر توکلی، همایون لعلی، میرچمن سلطانی و علی دریاب مشترکاً باهم در یک کنسرت موسیقی برای مردم هنرنمایی خواهند کرد.

روز سوم و چهارم این جشنواره به بازی های محلی و مسابقات ورزشی اختصاص یافته که در بند امیر و حوض شاه از مربوطات ولسوالی یکه ولنگ برگزار میگردد.

بزکشی، پشتی بغل هزارگی، ریسمان کشی، پیگا ( مسابقه اسب دوانی)، یرغه دوانی از جمله مسابقاتی است که چندین تیم، به شمول تیم ریسمان کشی نظامیان نیوزیلندی مستقر در تیم باز سازی ولایتی (PRT) بامیان، با هم رقابت خواهند کرد.

انتخاب بهترین آواز خوان محلی بامیان و کنسرت هنرمندان دمبوره نواز شامل سید انور آزاد، عبدالوهاب ناصری و عظیم در روزهای شنبه و یکشنبه در مرکز بامیان آخرین برنامه های این جشنواره خواهد بود.

نمایشگاه صنایع دستی و مواد خوراکی بامیان و نمایشکاه فرهنگی از دیگر بخش های این فیستیوال است که در طول مدت زمان برگزاری جشنواره دایر میباشد.

اولین جشنواره راه ابریشم بامیان سال گذشته در تاریخ 16 اسد برگزار گردید که به مدت سه روز دوام داشت.

برگزار کنندگان این جشنواره افزودن یک بُعد دیگر بر جاذبه های سیاحتی بامیان را هدف اساسی خود عنوان نموده، میگویند به این وسیله یک راه عایداتی اقتصادی دیگر نیز برای مردم بامیان پیدا خواهد شد.

هم اکنون جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی بامیان مهمترین وسایل جذب توریست به این ولایت به حساب می آید.

XS
SM
MD
LG