لینک های دسترسی

Breaking News

طرح معماران آرجنتینی برندۀ ساخت مرکز فرهنگی بامیان شد


سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو، از بین بیش از ۱۰۷۰ طرح برای ساخت مرکز فرهنگی بامیان، یک طرح ارائه شده معماران آرجنتینی را برنده اعلام کرد.

مسوولان یونسکو می گویند که برای ساختن مرکز فرهنگی و موزیم بامیان، یک داوطلبی جهانی را راه اندازی کردند که درآن مسابقه بیش از ۱۰۷۰طرح ارایه شد، که در نتیجه طرح معماران آرجنتینی برگزیده شده است.

مسوولین یونسکو می گویند که این طرح با در نظر داشت چشم انداز این ولایت و حفظ منظره فرهنگی، طبیعی و محیط زیست این ولایت و با معیارهای نوآوری شده ساخته می شود.

محمد رضا محمدی هماهنگ کننده دفتر یونسکو در ولایت بامیان، دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "یونسکو با ایجاد یک وب سایت، مسابقه جهانی را بخاطر طرح ایجاد مرکز فرهنگی بامیان، راه اندازی کرد که براساس ارزیابی های ما این مسابقه سومین و بزرگترین مسابقه طرح معماری درسطح دنیا بوده است".

مسوولین دفتر یونسکو در ولایت بامیان می گویند که این طرح از سوی شخص رییس جمهور افغانستان مورد تأیید و استقبال قرار گرفته است.

این مسئولین می گویند که قرار است کار ساخت این مرکز درسال ۱۳۹۴ خورشیدی رسمأ توسط رییس جمهور غنی افتتاح وآغاز گردد.

طرح معماری مرکز فرهنگی بامیان ازسوی کارلوس نهیول ری کابارین آرجنتینی، فرانکو موریرو ومانوئل البرتو مارتینز کاتالان تحت عنوان "حضور جاودانهٔ تاریخ" پیشکش شده است.

دراین مسابقه که به تاریخ ۲۴ عقرب سال جاری توسط یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان راه اندازی شده بود به چهار طرح برتر ۸۰۰۰ دالر و به طرح برنده ۲۵ هزار دالر اهدا شده است.

مرکز فرهنگی جامع

مسئولین اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان با استقبال از این طرح نوآوری شده وتاریخی می گویند که این مرکز دارای بخش های اداری، سالن های جداگانه کنفرانس، بخش تحقیق، محل برگزاری مراسم های فرهنگی و موزیم به خاطر به نمایش گذاشتن آثار فرهنگی این ولایت ساخته می شود.

کبیر دادرس، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان با اظهار خوشبینی می گوید که با ساخت این مرکز، از تخریب صدها قلم آثار تاریخی که در دیپوها به صورت غیرمعیاری نگهداری می شود جلوگیری خواهدشد.

آقای دادرس افزود "با توجه به اینکه ما مکانی برای حفاظت، نگهداری وبه نمایش گذاشتن آثار باستانی کشف شده دراین ولایت نداشتیم، این مرکز تمامی نیازمندی های ما را رفع ساخته همچنان روی افزایش عواید وتعداد سیاحان دراین ولایت تأثیر مثبت به جا خواهد گذاشت".

مسئولان یونسکو گفته اند که این طرح با درنظرداشت معماری کهن ولایت بامیان ساخته می شود تا به عنوان مرکزحفظ میراث های فرهنگی، مرکزتحقیقاتی وگردهمایی های فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. ساختمان این مرکزدرساحه ساحه ۲۰۰۰ متر مربع زمین ایحاد می شود.

مسئولین محلی ولایت بامیان با استقبال از تطبیق این طرح می گویند که نظارت دقیق روی تطبیق این پروژه خواهند داشت.

محمد آصف مبلغ، معاون اداره محلی بامیان، در این باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "بامیان درسال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی سارک انتخاب شده است که این مرکز فرهنگی از اهمیت ویژه ی برای مردم بامیان و دولت افغانستان برخوردار خواهد بود".

بامیان در چند سال اخیر ازولایات امن افغانستان بوده که برعلاوه دو مجسمه تخریب شده بودا، غنی از آثار تاریخی ادوار مختلف تاریخ بخصوص دوره بودایی میباشد.

مقام های محلی وباشندگان این ولایت با اظهار خرسندی ازتشکیل حکومت وحدت ملی می گویند که با تأمین امنیت سرتاسری درکشور، آمار سیاحان خارجی نیز افزایش خواهد یافت.

آگاهان می گویند که بامیان به دلیل داشتن آثار فرهنگی ادوار مختلف ومنظره طبیعی منحصربه فرد، بهترین مقصد چهارفصل سیاحان وجهانیان به حساب می آید که درصورت بهبود امنیت دراین کشور، سالانه عاید خوبی نصیب دولت ومردم این کشور خواهد شد.

ازسوی هم مسئولین یونسکو ازساخت وسازهای بی رویه درساحات سرخ میراث های فرهنگی بامیان، اظهار نگرانی کرده از دولت افغانستان می خواهند تا جلو این ساخت وسازها گرفته شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG