لینک های دسترسی

Breaking News

سردی زمستان و شرایط سخت زندانیان بامیان


prison
prison
دهها زندانی ولایت بامیان شاکی اند که آنها از سوی مسوولین زندان در اتاقهای سرد در هوای حدود ۲۰ درجه زیر صفر و بدون بخاری در حبس استند.

این زندانیان می گویند سردی هوا دراتاقهای کانکریتی زندان سبب بروز پای دردی، کمردردی وامراض گوناگون درآنان شده است.

رضا یک زندانی که از مصاب شدن به روماتیزوم و پای دردی شکایت دارد به رادیو آشنا گفت که از مسوولین می خواهیم که به پرونده هایمان رسیدگی صورت گیرد.

این زندانی افزود "بعضی از محبوسین درسال جاری ازاثر سرمای شدید فلج شده اند و بخش صحی محبس نیز برای آنان ادویه درست نمی دهند."

در زندان مرکز ولایت بامیان ۱۰۷ زندانی به سر می برند که از آن جمله هفت تن شان را زنان می باشند و یک طفل نیز همراه مادرش دراین زندان زندگی می کند.

یکی دیگر از زندانیان که گفتن نامش خودداری کرد نیز از تأخیر در طی مراحل دوسیه اش شکایت کرده می گوید: "سردی اتاقهای مان با عث شده که اکثریت زندانیان به مرض روماتیزوم مبتلا شوند."

منع مواد گرمایی آتش زا

اما، مسوولین زندان مرکز بامیان می گویند طبق قانون زندان های افغانستان و لایحه وزارت داخله کشور استفاده از مواد آتش زا در داخل محبس منع می باشد.

دگروال عبدالقیوم جعفری، آمر محبس مرکز ولایت بامیان، فلج شدن زندانیان را رد کرده به رادیو آشنا گفت: "نبود مواد سوختی برای گرم کردن اتاق های محبوسین، از عمده ترین مشکلات زندان بامیان است اما وزارت داخله وعده داده است که بزودی مواد سوخت برای گرم کردن اتاقهای محبوسین در بامیان داده می شود."

مسوولین زندان مرکز بامیان می گویند این زندانیان مرتکب جرایم جنایی چون قتل، سرقت، آدم روبایی وتجاوز می باشند.

این در حالیست که درهفته گذشته شماری ازفعالین مدنی و مردم بامیان، حدود ۹۰ بوری ذغال سنگ و ۶۵ سیر(هر سیر هفت کیلوگرام) چوب سوخت برای زندانیان این ولایت کمک کردند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG