لینک های دسترسی

Breaking News

دانشجویان بامیان در اتاقهای اقامتی مرطوب درس می خوانند


دانشجویان پوهنتون بامیان ازنبود لیلیه و مکان بود و باش شکایت کرده می گویند که آنان در وضعیت نا مناسب در اتاق های نم دار زندگی می کنند.

آنان می گویند نمناک بودن اتاق ها، نبود برق وآلودگی صوتی بصورت شبانه روزی سبب شده است که به درس های روز مره شان به درستی رسیدگی نتوانند.

به گفته مسئولان پوهنتون بامیان، درسال ۱۳۹۳ خورشیدی بیش از یک هزار و پنجصد دانشجو جدید الشمول دختر و پسر در این پوهنتون راه یافته اند که با مشکل جای و نبود لیلیه رو برو استند.

شماری از این دانشجویان شاکی اندکه با گذشت یک ماه و بیست روز ازسال تحصیلی جدید، به دلیل نبود جای، تا کنون شماری ازآنان در مسافرخانه های عمومی هوتل، دربازار این ولایت زندگی می کنند.

این دانشجویان می گویند که کرایه اتاق ها نسبت به سال گذشته درمرکز این ولایت سه برابرافزایش یافته است وآنان توان پرداخت کرایه آن را ندارند.

کرایه های بلند

علی یاور سیرت رئیس پوهنتون بامیان نیز مشکلاتی چون نبود جای ولیله برای دانشجویان این پوهنتون را تأیید کرده می گوید "متأسفانه ما تا کنون برای دانشجویان لیلیه نداریم ودرولایت بامیان بلاک های رهایشی نیز موجود نیست که دانشجویان به کرایه گیرند بناً نسبت به تمام ولایات افغانستان مشکلان نبود جای برای دانشجویان دراین ولایت بیشتراست".

دانشجوین جدید الشمول پوهنتون بامیان می گویند که ماهانه برای آنان ۱۸۰۰ افغانی بدل اعاشه داده می شود اما کرایه یک اتاق ۵۰۰۰ هزارافغانی بوده و به دلیل بالا بودن قیمت برق، کرایه اتاق ومواد خوراکی با مشکلات زیادی روبرو اند.

غلام حسین یکی ازجوانان ولایت غور که ازطریق پروسه کانکور درپوهنتون بامیان راه یافته است به رادیوآشنا صدای امریکا گفت:" اکثردانشجویان توان پرداخت مخارج روز مره تحصیلی شان را ندارند، قیمت ها بلند است حتی بعضی از دانشجویان به دلیل همین مشکلات مجبور به ترک تحصیل شده اند".

رئیس پوهنتون بامیان نیز تأیید می کند که نبود جای مناسب برای این دانشجویان تأثیرات ناگوار روانی بر فراگیری درس های روزمره آنان گذاشته وحتی دربعضی موارد شماری ازآنان مجبور به ترک تحصیل شده اند.

او افزود:" ما تلاش داریم تا یک ماه دیگر برای پنجصد دانشجو پسر این پوهنتون لیله بدهیم".
درپوهنتون بامیان حدود ۵۵۰۰ دانشجو در رشته های علوم اجتماعی، زراعت، تعلیم وتربیه، زمین شناسی، باستان شناسی مشغول فراگیری تحصیل اند که نزدیک به ۵۰۰ تن آنان را دختران تشکیل می دهند.

از حدود پنجصد دختردانشجو تنها ۱۵۰ تن ازآنان لیلیه دارند اما متباقی آنان درحویلی های کرایی به سرمی برند که این امرسبب دلسردی آنان به ادامه تحصیل دراین پوهنتون شده است.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG