لینک های دسترسی

Breaking News

نبود مارکیت مشکل عمده فروش محصول کچالوی بامیان


ولایت بامیان با داشتن آب و هوای مناسب برای کشت کچالو، سالانه با تولید بیش از ۳۰۰ هزار تُن، از بزرگترین تولید کنندگان کچالوی افغانستان محسوب می‌شود.

ریاست زراعت، مالداری وآبیاری بامیان می‌گوید که دهاقین این ولایت نیمی از کچالوی مورد نیاز افغانستان را تولید می‌کنند، اما نبود مارکیت مناسب از مشکلات عمدۀ آنان است.

اکنون که فصل برداشت محصولات کچالو در بامیان فرارسیده است، دهاقین می‌گویند که هم ‌زمان با برداشت محصول کچالو در بامیان، کچالوی ایران و پاکستان وارد کشورمی‌شود که این امر سبب کاهش قیمت و وارد شدن ضرر اقتصادی به آن ها شده است.

حسین‌علی یکی از دهاقین ولایت بامیان می‌گوید نظر به هرسال، امسال قیمت کچالو در بامیان بهتر است اما فعلاً که فصل محصول برداری کچالو است، قیمت ها روز به روز پایین می‌آید و دهاقین متضرر می‌شوند.

بیش از ۸۰ درصد باشندگان بامیان زراعت پیشه اند و کچالوی این ولایت حداقل در یک روز، یک وعده غذایی هر خانواده بومی این ولایت را تشکیل می‌دهد.

دهاقین بامیان از حکومت می‌خواهند تا برای بهبود وضعیت اقتصادی شان زمینه بازاریابی مناسب و ایجاد ذخایر بزرگ معیاری را فراهم سازد.

هفت کیلو کچالوی بامیان درسال گذشته حدود ۶۰ افغانی به‌ فروش می‌رسید، اما امسال به ۸۰ تا ۱۰۰ افغانی رسیده است.

محمد‌عالم یکی دیگر از دهاقین بامیان می‌گوید که گرچند ذخیره ‌گاه‌ های کچالو در بامیان ساخته شده است؛ اما وارد شدن کچالوی ایرانی و پاکستانی و نبود مارکیت مناسب در داخل و خارج از افغانستان، سبب کاهش قیمت آن شده است.

اما محمد عالم میگوید زمانی که قیمت ‌ها پایین باشد ذخیره‌ خانه‌ ها هم هیچ درد مردم و دهاقین را دوا نمی‌کند.

دهاقین از دولت می‌خواهند تا برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم بامیان، کارخانه‌های تولیدی چپس، مارکیت مناسب و بازاریابی در خارج نیز صورت گیرد.

شمس ‌الله تاجر محلی می‌گوید، کچالوی بامیان نظر به کیفیت و مزه نسبت به هر کچالوی دیگر خارجی بهتر است، اما هم‌ زمان با فصل عرضه این محصول به بازارهای داخلی افغانستان، کچالوی ایران و پاکستان نیز وارد می‌شود.

"در کناردهاقین، تجار محلی کچالو نیز با واردشدن کچالوی ایران و پاکستان متضرر می‌شوند، ما سالانه از بامیان چند صد تُن کچالو به کابل و مزار می‌بریم، اما با موجودیت کچالوی خارجی کمی ارزان‌ تر، مردم کچالوی خارجی را می‌خرند در صورتی‌ که مزه هم ندارد".

ریاست زراعت ولایت بامیان می‌گوید که در طی سالیان اخیر بیش از دو هزار سردخانه بزرگ و کوچک کچالو در ولایت بامیان ایجاد شده است.

اما این اداره می‌پذیرد که در زمینه بازاریابی و مارکیت کچالوی بامیان مشکلاتی وجود دارد که تاکنون دولت به آن نپرداخته است.

انجنیرعبدالوهاب محمدی رئیس اداره زراعت ولایت بامیان در این باره به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید:" گرچند قیمت کچالو امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده، اما کاهش اندک کشت کچالو در بامیان به نظرمی ‌رسد. درعین حال امسال شماری زیادی از دهاقین در ولسوالی‌های مانند پنجاب، ورس و یکاولنگ کچالو کشت کرده اند وهمچنان درزمان رفع حاصل کچالو امسال از وارد کردن کچالوی خارجی جلوگیری صورت گرفته است".

آقای محمدی می‌افزاید که تلاش‌ها جریان دارد تا یک قسمت اعظم از کچالوی بامیان به کشور قزاقستان صادرشود که دراین زمینه نیز صحبت‌های با مقامات آن کشور انجام شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG