لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: 'ملا برادر را به منظور توقف مذاکرات صلح توقیف کردیم'


ملابرادر
ملابرادر
امریکایی ها و پاکستانی ها توقیف ملا عبدالغنی بردار شخص شماره دوم طالبان را در مبارزه با آنها، دست آوردی بزرگی میپنداشتند. ولی مقامات پاکستانی اکنون میگویند که آنها برای توقف مذاکرات صلح، با استفاده از " سی آی ای" یا سازمان استخبارات ایالات متحده، ملا برادر را دستگیر کردند. یک تعداد امریکایی ها میگویند که ممکن "سی آی ای" نا خواسته توسط پاکستانی ها مورد استفاده قرار گرفته باشد.

نیویارک تایمز از قول یک مقام امنیتی پاکستانی نوشته است که میگوید، "ما ملا برادر را به خاطری توقیف کردیم که او میخواست بدون همراهی ما با حکومت افغانستان مذاکره کند."
این مقام پاکستانی به خاطر روابط شکنند میان پاکستان، افغانستان و ایالات متحده از اظهار اسمش خودداری کرده است.
او همچنان علاوه کرده است که از طالبان حفاظت میکنند و طالبان بر آنها اتکا دارند.
این مقام پاکستانی گفته است که به طالبان اجازه نخواهند داد با رئیس جمهور کرزی به توافق برسند.
نیویارک تایمز نگاشته است که مقامات استخبارات پاکستانی آگاهی یافتند که حکومت افغانستان قصد دارد بدون در میان گذاشتن پاکستان با طالبان مذکره کند. و سازمان استخبارات پاکستان یا "آی اس آی" ایالات متحده و بریتانیا را به تسهیل دادن این مذاکرات متهم کرد.

یک مقام استخباراتی پاکستان در ماه جنوری قبل از دستگیری ملابرادر به نیویارک تایمز گفته بود که آنها رهبران طالب را توقیف میکنند زیرا رهبران طالب با امریکایی ها در تماس اند و امریکایی ها به این گونه منافع مشروع امنیتی پاکستان را از نظر میاندازند.

یک مقام ملل متحد در کابل به نیویارک تایمز گفته است که چند روز بعد از دستگیری ملابرادر – که در آن سازمان استخبارات ایالات متحده نقش بارزی داشت- در سراسر پاکستان 22 رهبر طالبان به شمول ملا قیوم ذاکر، عبدالاکبیر و عبدالرؤوف خادم دستگیر شدند.
گفته شده است که ملا ذاکر که جانشین ملا برادر است، تلفات ملکی را نادیده گرفته و تمایل کمتر به مذاکره با حکومت کرزی را دارد.

"آی اس آی" و "سی آی ای" با وجود آنکه صد ها عملیات را در همکاری با یک دیگر انجام داده و ده ها تندرو را توقیف کرده اند ولی در رابطه به حمایت "آی ایس آی" از طالبان، با هم مخالفت دارند.
XS
SM
MD
LG