لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حملات بلجیم را به دوش گرفت


تدابیر شدید امنیتی در سرتاسر اروپا نافذ شده است.
تدابیر شدید امنیتی در سرتاسر اروپا نافذ شده است.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولت حملات بلجیم را به دوش گرفت که در آن کم از کم ۳۴ نفر کشته و ۱۸۷ نفر دیگر زخمی شده است.

مقام ها در بلجیم گفتند که انفجارها در میدان هوایی "زفنتم" در نزدیکی بروکسل ۱۴ کشته و انفجار دیگر در متروی مرکز شهر بروکسل در نزدیکی مقر اتحادیۀ اروپایی ۲۰ کشته بر جا گذاشت.

انفجارهای روز سه شنبه سبب تعطیل پایتخت شده و تدابیر امنیتی را در سرتاسر اروپا تشدید بخشید. خطوط هوایی در تمام اروپا فوراً تدابیر شدید امنیتی را روی دست گرفتند.

امدادرسانان در نزدیکی محل انفجار در متروی شهر بروکسل
امدادرسانان در نزدیکی محل انفجار در متروی شهر بروکسل

حکومت بلجیم هشدار حملات دهشت افگنی را به بلندترین سطح برد، مسیر طیاره ها و ریل ها را تغییر داده و به مردم دستور داد تا در هر جایی که هستند، منتظر رهنمایی بعدی بمانند.

چارلس میچل صدر اعظم بلجیم ضمن ابراز نگرانی مقامها از وقوع حملات بیشتر در یک کنفرانس خبری گفت "از آنچه بیم داشتیم اتفاق افتاد."

محلات حملات دوگانۀ امروز در شهر بروکسل بجلیم
محلات حملات دوگانۀ امروز در شهر بروکسل بجلیم

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده که در کیوبا به سر می برد در جریان بیانیه به مردم آن کشور، ضمن محکوم کردن حملات بروکسل گفت که ایالات متحدۀ امریکا از هیچ گونه مساعی برای به کیفر رساندن عاملان این رویداد دریغ نخواهد ورزید.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده که از نزدیک رویدادهای بلجیم را زیر نظر دارد، از مردم امریکا خواسته است که هرگونه فعالیت مشکوک را در اجتماعات شان به مسوولان امنیتی گزارش دهند.

مقامهای این اداره گفته اند که در صورت ضرورت، برای حفاظت جان امریکایی از تعدیل و تغییر در تدابیر امنیتی دریغ نخواهد ورزید.

رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز تاثر از وقوع حملات دهشت افگنی در بلجیم و ابراز همدردی با قربانیان این رویداد، به مبارزۀ مشترک جهانی بر ضد دهشت افگنی تاکید کرده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که افغانستان به عنوان قربانی دهشت افگنی درد مردم بلجیم را حس می کند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان نیز با نشر پیامی در تویتر مراتب همدردی خود را با قربانیان حملات دهشت افگنی بلجیم ابراز داشته و این رویداد را به شدت محکوم کرده است.

نهادهای امنیتی اروپایی از چند هفته به اینسو خود را برای مقابله با حملات احتمالی آماده ساخته و هشدار داده بودند که گروه دولت اسلامی فعالانه برای انجام حملات در اورپا آمادگی می گیرد.

تحقیقات از مظنون حملات دهشت افگنی نوامبر گذشته در پاریس که چند روز پیش در بلجیم دستگیر شد، آشکار ساخت که در حملات پاریس برخلاف آنچه گمان می رفت، شمار بیشتر افراد دخیل بودند.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به دوش نگرفته است و نیز شواهدی در دست نیست که این رویداد را با حملات دهشت افگنی نوامبر در پاریس ربط دهد.

میدان هوایی بروکسل، بلجیم را با ۲۲۶ مقصد دیگر در سرتاسر جهان وصل می کند. در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از سرتاسر جهان در این میدان رفت و آمد داشتند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری های رویترز و اسوشیتدپرس نیز استفاده شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG