لینک های دسترسی

Breaking News

بنفشه یعقوبی جایزهٔ بین المللی زن شجاع را دریافت کرد


بنفشه یعقوبی
بنفشه یعقوبی

بنفشه یعقوبی، یک فعال حقوق زنان افغان، امروز دوشنبه چهارم مارچ (۱۴ حوت) جایزهٔ بین المللی زنان شجاع سال ۲۰۲۴ را در قصر سفید دریافت کرد.

جوایزبین المللی سالانهٔ زنان شجاع امروز طی مراسمی در قصر سفید در حضور انتونی بلینکین، وزیر خارجه و جیل بایدن، بانوی نخست امریکا، برای این زنان به خاطرشجاعت، رهبری و فعالیت‌هایشان در بخش حقوق بشر، حقوق زنان، توانمندسازی زنان و صلح به برندگان تفویض شد.

بنفشه یعقوبی که نابینا است برای سال‌ها منحیث سارنوال از حقوق زنانی دفاع کرده است که با خشونت مواجه بوده اند.

او در سال ۲۰۰۸ سازمان "رهیاب" را با شوهرش بنیاد گذاشت تا به افراد نابینا در افغانستان برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی را ارایه کند.

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده، این مدافع حقوق زنان افغان برای آگاهی در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت برنامه‌های تلویزیونی را نیز میزبانی می‌کرد.

او منحیث کمیشنر در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز ایفای وظیفه کرده است، جاییکه فعالیت او بر کودکان نابینا تمرکز داشت.

یعقوبی در حال حاضر در تبعید زندگی می‌کند‌، اما به دفاع از حقوق افغان‌های دارای معلولیت و حق آموزش دختران افغان کار می‌کند.

این جوایز امسال برای هجدهمین سال به زنانی از سراسر جهان تفویض شد که با شجاعت، قدرت و رهبری استثنایی در دفاع از صلح، عدالت، حقوق بشر، برابری جنسیتی و برابری و توانمندسازی زنان و دختران مبارزه کرده‌ اند.

رینا گونوی از جاپان، مارتا بیاتریز روکه کابلو از کیوبا و فوزیه کریم فیروزه از بنگه‌دیش از دیگر برندگان جایزه بین‌المللی "زنان شجاع ۲۰۲۴" هستند.

این جایزه تا اکنون به بیش از ۱۹۰ زن مدافع حقوق بشر از ۹۰ کشور جهان تفویض شده است.

پیش از این نیز، شماری از زنان افغان از جمله نسرین اوریا خیل، رییس پیشین شفاخانه ملالی زیژنتون، مریم درانی، فعال حقوق زنان، ذاکره حکمت، مدافع حقوق مهاجرین و ظریفه غفاری، شاورال پیشین میدان وردگ، جایزهٔ زنان شجاع را دریافت کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG