لینک های دسترسی

Breaking News

تأسیس مسجد همه شمول مسلمانان در برلین


در شهر برلین، پایتخت آلمان، برای نخستین بار مسجدی بنا یافته که در آن مسلمانان هر گروه، خواه زنان باشند یا مردان، سنی ها باشند یا شیعیان، و ولو همجنسگرا باشند، میتوانند همه با هم نماز ادا کنند.

این مسجد را سَیران آتش، مدافع حقوق زنان پس از هشت سال تلاش بنا کرده است. هدف او، تاسیس همچو مکانی بود که مسلمانان لیبرال در آن اختلافات مذهبی شان را کنار گذاشته و در کنار هم به عبادت خدا بپردازند.

رویای سیران آتش برای تاسیس یک مسجد لیبرال که در آن همه مسلمانان اعم از زن و مرد، سنی و شیعه در کنار هم نماز بخوانند، به یک واقعیت مبدل شده است.

این حقوقدان ٥۴ ساله، دختر یکی از کارگران ترک است که در آلمان زندگی میکند. او میگوید که مدت زیادی مبارزه کرده تا این طرح او به ثمر برسد. سیران میگوید: " جای بسا افسوس است که تا کنون محلی برای مسلمانان لیبرال و مدرن وجود ندارد که آنها نیز بتوانند در برابر دهشت و ترور مبارزه کنند". به گفتۀ او، تأسیس چنین مسجدی باید خیلی قبل انجام می یافت.

مسجد همه شمولی را که سَیران آتش در برلین بنا نهاده، به نام ابن رُشد- گویته، نام گذاری شده است. این نام از محمد بن احمد بن رشد اندلسی، فیلسوف قرون وسطی، و گویته نویسنده معروف آلمانی گرفته شده است. این مسجد در یکی از مزدحم ترین محلات شهر برلین در منطقه موبیت واقع شده است.

خانم آتش میگوید که در مسجد لیبرال برلین، اصلا هیچگونه موعظه نفرت انگیز علیه دموکراسی ایراد نخواهد شد، و در عوض، "بیشتر محبت و دوستی" در آن تبلیغ میگردد. او می افزاید که در مسجد ابن رُشد – گویته، در کنار موعظه های دینی، "اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و قانون اساسی آلمان" نیز تبلیغ میشود.

سیران آتش در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس علاوه کرد که این پروژه از زمان طولانی است که زیر کار بوده. او گفت که حملات بی شمار تروریستی و جنایات تحت نام دین اش صورت می گیرد و این بسیار مهم است که مسلمانان مدرن و لیبرال چهره های خود را برای همگان نشان بدهند.

XS
SM
MD
LG