لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن به هند: افغانستان لانۀ دهشت افگنان نخواهد شد


معاون رئیس جمهور امریکا تلاش دارد نگرانی های هند را در مورد پیامد های خروج قوای خارجی از افغانستان مرفوع کند.

افغانستان بخش عمدۀ صحبت های جو بایدن با مقامات هندی در تازه ترین سفرش بود که گفته می شد تنها بر مسائل تجاری متمرکز باشد.

هند از نقش پاکستان و دوباره به قدرت رسیدن تندروان طالب در افغانستان نگران است که اتحاد آن گروه با اسلام آباد علایق دهلی جدید را به مخاطره می کشد.

آژانس خبررسانی رویترز گزارش می دهد که معاون رئیس جمهور ایالات متحده در سخنرانی اش در ممبئی تصریح کرد که کشورش همیشه به یک روند مصالحه افغانی به رهبری افغان ها متعهد می باشد.

جو بایدن گفت که نمی خواهد کشورش و یا هم هند شاهد وقوع حملات دهشت افگنی باشند و به همین دلیل"یکجا با هم دست به دست هم معلومات استخباراتی را با هم شریک می سازیم تا دیگر یازدهم سپتبمر و 26 سپتمبری اتفاق نیافتد."

هند میلیارد ها دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده و اکنون نگران است که مصالحه با طالبان گروه های شورشی را جسور خواهد ساخت.

نقش پاکستان در منطقه

ایالات متحده همواره پاکستان را یک کشور کلیدی در عرصۀ حل مسایل افغانستان عنوان کرده است اما سفر جو بایدن به هند و اطمینان دادن آن کشور در بارۀ سال های بعد از 2014 چه معنی می دهد.

لیسا کورتیس، پژوهشگر بنیاد هریتیج در واشنگتن به رادیو آشنا گفت که هند نگران انجام بعضی معاملات سری ایالات متحده با طالبان است و بخش عمدۀ سفر باید را هم رفع این نگرانی ها تشکیل می داد.

اما به گفتۀ این آگاه امور جنوب آسیا "آنچه بایدن باید هند را اطمینان می داد این بود که ایالات متحده با افغانستان متعهد باقی مانده و موضوع گزینۀ صفر نیرو های نظامی در آن کشور چیزی نیست که واقعاً ایالات متحده روی آن فکر می کند."

خانم کورتیس ابراز امیدواری کرد که معاون رئیس جمهور امریکا یک بار دیگر مقامات هندی را اطمینان داده باشد که این کشور در پی انجام معاملۀ با طالبان نیست تا آن گروه بخش های از افغانستان را تحت کنترول خود نگهدارند.

کارشناسان به این باور اند که روابط هند و ایالات متحده در تازگی ها به خاطر افغانستان و نارضایتی واشنگتن از آنچه از دیدگاه امریکا سیاست های تجاری حمایت از مصنوعات داخلی هند تلقی می شود، کمرنگ شده است.
XS
SM
MD
LG