لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: کمک‌های نظامی 'به سرعت' به اوکراین ارسال می‌شود


جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز دوشنبه ۲۲ اپریل (سوم ثور) وعده کرد که به ارزش ده‌ها میلیارد دالر کمک نظامی را به ''سرعت'' برای اوکراین ارسال می‌کند، کمک‌هایی که ارسال آن به دلیل اختلاف قانونگذاران امریکایی به تاخیر افتاده است.

این تعهد بایدن در حالی صورت گرفت که اوکراین در ماه‌های اخیر متحمل ضربات جدی در جنگ بر ضد تهاجم نظامی روسیه شده است.

در همین حال، یک مقام ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، هشدار داده است که اگر کمک‌های نظامی برای اوکراین به اسرع وقت ارسال نشود،‌ فشار قوای روسیه بر نیروهای اوکراینی بیشتر خواهد شد.

رییس جمهور بایدن روز دوشنبه در جریان تماس تیلفونی با ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، ''بر تعهد پایدار ایالات متحده به حمایت از اوکراین در دفاع از آزادی خود در برابر تجاوز روسیه'' تاکید کرد.

به گفته‌ بایدن،‌ به مجردی که مجلس سنای امریکا بسته کمکی نزدیک به ۶۱ میلیارد دالری را تصویب کند،‌ کمک‌های نظامی قابل ملاحظه را به سرعت برای اوکراین ارسال خواهد کرد تا نیروهای آن کشور در میدان جنگ در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کنند.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که بسته کمکی جدید واشنگتن نه تنها اوکراین را در میدان جنگ کمک می‌کند، بلکه ثبات مالی آن کشور را حفظ؛ زیربنا‌های عمده آن کشور را که توسط روسیه ویران شده، بازسازی و روند اصلاحات آن کشور را کمک خواهد کرد.

زیلینسکی نیز در یک پیام رسانه اجتماعی تلگرام گفته است که در جریان تماس تیلفونی با رییس جمهور امریکا از حمایت و رهبری بایدن و مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده برای تصویب بسته کمکی برای کشورش قدردانی کرد.

پس از آنکه مجلس نمایندگان ایالات متحده روز شنبه بسته کمکی بیش از ۶۰ میلیارد دالری را برای اوکراین تصویب کرد، زیلینسکی ابراز امیدواری کرد که این کمک‌ها هرچه زودتر به نیروهای مسلح کشورش فرستاده شود ''نه اینکه شش ماه دیگر'' را در بر بگیرد. به گفته رییس جمهور زیلینسکی، ارسال کمک‌های نظامی به موقع، سبب جلوگیری از تلفات نیرو‌های کشورش در میدان نبرد خواهد شد.

‌با آنکه ایالات متحده حامی اصلی اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه بر آن کشور است،‌ تصویب کمک‌های اضافی برای ماه‌ها در کانگرس امریکا متوقف شده بود. در نتیجه، نیروهای کیف در میدان جنگ متحمل از دست دادن اراضی شدند. تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که از آن بیش از دو سال سپری می‌شود، حالا با بن‌بست مواجه شده است.

اوکراین در ماه‌های اخیر به دلیل تاخیر کمک‌های ایالات متحده، در جنگ بر ضد تهاجم نظامی روسیه زیر فشار قرار گرفته است.

رییس جمهور اوکراین همواره خواهان کمک‌های دوامدارنظامی ایالات متحده شده است تا در مقابل تهاجم نظامی روسیه مبارزه کند.

اوکراین به حمایت میلیارد‌ها دالر تسلیحات کشور‌های غربی در بیش از یک سال گذشته عملیات ضد حمله را بر ضد نیروهای روسیه راه اندازی کرده، اما این عملیات موجب تغییرات اندک در خطوط مقدم جبهه شده و در عین حال، حملات روسیه در خط مقدم جبهه تشدید یافته است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG