لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج نود در صد آرأی انتخابات فردا اعلام می شود


کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که فردا رقم بزرگی از نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند.

نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز در نشست خبری گفت که فردا نتایج ۸۹,۲۹ در صد اوراق شمارش شده را با مردم شریک خواهد ساخت.

این کمیسیون دو بار نتایج قسمی را نشر نمود که در هر دو دور عبدالله عبدالله در جایگاه اول و اشرف غنی احمدزی در جایگاه دوم قرار گرفته اند.

وی دلیل به تعویق افتادن نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را موارد تخنیکی و رسیدگی به تخطی ها و تقلب ها به صورت دقیق آن خواند و گفت که تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی تاثیری روی اعلام نتایج نهایی نمی گذارد.

قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری مطابق به تقویم انتخاباتی به تاریخ چهار ثور اعلام می گردید اما این کمیسیون با دو روز تاخیر این نتایج را به تاریخ ششم ثور اعلام می نماید.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، حدود ۱۶۵۱ محل به تفتیش رفته بود که ۱۴۶۳ محل تفتیش ونتایج آن به مرکز جمع آوری نتایج رسیده است ودر سرتاسر افغانستان در حدود ۷۸۹ محل به شمارش مجدد رفته بود که کار آن تکمیل واوراق نتایج آن مواصلت ورزیده است و چند محل دیگر که به شمارش مجدد رفته بود تا اخیر امروز تکمیل میگردد.

واکنش نامزدان پیشتاز

اما سخنگویان ستاد های انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی از تاخیر دراعلام نتایج ابتدایی ابراز نگرانی نمودند.

عباس نویان سخنگوی ستاد ا نتخاباتی آقای احمدزی به رادیو آشنای صدای امریکا گفت که این تاخیر باعث نگرانی تیم آنها شده اما اگر این تاخیر برای شفافیت بیشتر و تفکیک آرای پاک از ناپاک باشد مورد استقبال است.

اما وی ابراز امیدواری نمود که این تاخیر زیر بار رفتن فشار های سیاسی، اعمال نفوذ سیاسی و تهدید و زورگویی های توخالی نباشد.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله نیز گفت که باید نتایج ابتدایی مطابق تقویم انتخاباتی در وقت معین آن اعلام میگردید.

وی افزود که این بار نخست نیست که کمیسیون طبق جدول زمانی عمل نمیکند و اما ابراز امیدواری کرد که "فقط مشکلات تخنیکی باعث تاخیر دراعلام نتایج ابتدایی شده باشد."

واکنش ولسی جرگه

ولسی جرگه نیز از تاخیر در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی نمود.

اعضای ولسی جرگه درنشست امروزی این جرگه از تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرده و میگویند ممکن این کمیسیون تحت فشار های خارجی باشد.

وکلا گفتند که با تاخیر نتایج ابتدایی ،مردم نسبت به کمیسیون مستقل انتخابات بی باور میشوند وفکر میکنند که این کمیسیون تحت فشار خارجی ها قرار دارد.

در جلسه امروزی این جرگه نمایندگان مردم هم چنان از این کمیسیون خواستند تا استقلالیت شانرا دراین روند حفظ کنند

فرهاد صدیقی یک تن از وکلا گفت که این جرگه طی نامه یی رسمی به کمیسیون مستقل انتخابات از آن کمیسیون میخواهد تا مسوولیت های شانرا به شکل درست وشفاف آن ومطابق به تقویم انتخاباتی وبه استقلالیت کامل پیش ببرند.

اما دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ستایش کرده، گفته است که این نهاد گام های را به هدف رسیدگی به شکایات و شفافیت انتخابات برداشته است که قابل قدر می باشد.
XS
SM
MD
LG