لینک های دسترسی

Breaking News

کاریکتاتورهای منسوب به پیامبر—آزادی بیان یا ترویج نفرت؟


پولیس اریزونا با صف آرایی از برخورد میان گردهمآیی کنندگان، جلوگیری کرد
پولیس اریزونا با صف آرایی از برخورد میان گردهمآیی کنندگان، جلوگیری کرد

رقابت رسامی کاریکاتور های منسوب به پیامبر اسلام، با حمایت مالی گروه از موتر سایکل سواران مسلح در بیرون محوطۀ مرکز اسلامی در ایالت اریزونا برگزار شد.

سازمان دهندگان این تجمع پیش از راه اندازی رقابت گفته بودند که اقدام آنان پاسخی است در مورد واقعه اوایل ماه می که در آن دو فرد مسلح در ایالت تکزاس بالای محلی حمله کردند که در آنجا رقابت رسامی منسوب به پیامبر اسلام راه اندازی شده بود

پولیس شهر فینکس ایالت اریزونا با صف آرایی میان معترضین ضد اسلام و مظاهره کنندگان مسلمان که در بیرون مرکز تجمع جامعۀ اسلامی تجمع کرده بودند، از برخورد احتمالی میان دو گروه جلوگیری کرد.

آزادی بیان وعقاید یکی از ارزش های بنیادی مردم در ایالات متحده است. ولی ابراهیم هوپر، رئیس ارتباطات ملی در شورای روابط اسلام امریکایی می گوید که اقدام موتر سایکل سواران در لفافۀ آزادی بیان، عمل تحریک آمیزی است که نفرت را در جوامع مسلمانان ایالات متحده به وجود می آورد.

آقای هوپر گفت "فکر نمی کنم که این تجمع ضد اسلام که در بیرون مسجد فینیکس برگزار می گردد در مورد آزادی بیان، کارتون یا چیزی از این مسایل باشد. این فقط عذری است برای افزایش سطح نفرت در مقابل مسلمانان جامعه ما."

موضوع کاریکتاتور های منسوب به پیامبر اسلام پس از حمله بر دفتر شارلی هیبدو که یک هفته نامه طنزی مستقر در شهر پاریس است، جدی شد. در آن حمله 12 تن به شمول سه کارتونست، کشته شدند.

هفته نامه شارلی هیبدو بعد از حمله بالای دفترش کاریکتاتور های جنجال بر انگیز منسوب به پیامبر اسلام را نیز نشر کرد. این اقدامات تلافی جویانه موجب شد تا مظاهرات گسترده در شماری از کشور های اسلامی به شمول افغانستان و پاکستان راه اندازی شود که برخی آنان توام با خشونت بود.

با جود واکنش های توام با خشونت در مقابل نشر کاریکاتور های سوب به پیامبر اسلام، چرا هنوز هم در بعضی از کشور های غربی، چنین کار، تکرار می گردد؟

این فعالان می گویند که شمار اندکی از افراد افراطی در ادیان و مذاهب مختلف وجود دارد که یا از ارزش های دینی بی خبر اند و یا می خواهند فقط با اعمال افراطگرایی نشان دهند که گویا از ارزش های دفاع و یا حراست می کنند.

به گفتۀ کترین اُرسبورن، رئیس نهاد مذهبی موسوم به "مبارزۀ شانه به شانه" در واشنگتن دی سی افراد که با این اعمال فکر می کنند از ارزش های چون آزادی بیان حراست می کنند، در واقع به بیراهه رفته اند.

اعتراض مسالمت آمیز یا خشونتبار

جان ریت ژمیر، یکی از سازمان دهندگان این تجمع می گوید که رقابت رسامی کاریکتاتور های منسوب به پیامبر اسلام، صلح آمیز خواهد بود، ولی او از مردم خواسته است در جریان این رقابت با خود سلاح حمل کند.

آقای هوپر اما ازاین خواست سازمان دهندگان، ابراز نگرانی کرده می گوید" اگر احتمال خشونت برود، {این خشونت} از سوی کسانی است که راه های ورودی به مسجد را مسدود می کنند، و عبادت کننده گان را در مسجد اذیت می کنند و این برایم قابل نگرانی است."

اما رسانه های خبری ایالات متحده از وقوع خشونت در جریان رقابت روز جمعه در ایالت اریزونا گزارش نداده اند. در عین، با درک حساسیت موضوع، پولیس حضور فعال در محل تجمع موتر سایکل سواران داشت تا از وقوع برخورد های فزیکی احتمالی میان موترسایکل سواران و نماز گذاران جلوگیری کنند.

صرف نظر از اینکه در جریان تجمع برخورد صورت می گیرد یا خیر، آوردن سلاح در چنین محل که پیروان یک دین برای عبادت آمده اند، چه مفهومی را افاده می کند؟

خانم اُرسبورن، استدلال می کند که آوردن سلاح آنهم در محل عبادتگاه نشان دهنده انزجار و نفرت است که می تواند موجب خشونت گردد. ولی او ادعا می کند افرادیکه دست به چنین اقدام میزنند، نمایندگی از مردم و ارزش های امریکا نمی کنند.

خانم اُرسبورن گفت " فکر می کنم چنین رویداد ها به هیچ عنوان نمایندگی از ارزش های آزادی بیان و آزادی مذهب در امریکا نمی کند. کسانیکه ادعای استفاده از حق آزادی بیان را دارند، با چنین اعمال، در واقع آنان از آزادی بیان حراست نمی کنند که این خود نگران کننده است."

اتفاق نظر ادیان سماوی

خانم اُرسبورن همچنین می گوید پیروان ادیان سماوی به شمول اسلام، عیسویت و یهودیت به این باور اند که اعمال یک گروه کوچک نمایندگی از اعتقادات مذهبی نمی کند.

خانم اُرسبورن گفت " فکر می کنم جنبه مثبت را که دراینجا دیده ایم این است که پیروان ادیان مختلف به شمول جوامع مسلمان، یهودیت و عیسویت در اریزونا و سایر جا ها با هم نشست داشته اند و گفته اند که این اعمال نماینگر ارزش های امریکایی ها نیست."

یکی از فعالان در نهادی موسوم به انجمن اسلامی امریکای شمالی یا ISNA که نخواست از وی نام برده شود به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مردم در امریکا از حق آزادی بیان و گردهمآهی برخوردارند، ولی آوردن سلاح در چنین تجمع استفاده از حق آزادی بیان نه—بلکه تهدید مردم محل است.

او گفت "آنچه در این سناریو رخ می دهد و آنان از آوردن اسلحه حمایت کرده اند، آنان مردم محل را تهدید می کند و این عمل خوب نیست. تهدید مردم و یا دادن احساس مُطیع بودن بیش از اینکه مفهوم مثبت داشته باشد، معنی منفی دارد."

مردم در ایالت اریزونا حق حمل سلاح را در مکان های عام دارند و به گفته هوپر بر اساس قانون، حکومت نمی تواند مردم را از حمل سلاح در آن ایالت منع کند. اما پولیس اریزونا برای جلوگیری از ایجاد هرگونه خشونت مسلحانه، تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کرده بود.

این فعالان می گویند که مسلمانان در امریکا از طریق اشتراک در فعالیت های مدنی، پاسخ افرادی را بدهند که در لفافۀ آزادی بیان، نفرت و اسلام سیتزی را ترویج می کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG